Efterarvsrätt och fri förfoganderätt

Hej! Då min pappa dog har vi barn inte tagit del av ett arv , vår mamma lever men nu ska hon sälja huset. Hur funkar det med tanke på att vi har rätt till arvet efter pappa? Våran systerdotter är inblandad i detta hon som försöker sälja. Vi andra får inget veta alls men vi är ju 3 barn efter honom. Pappa dog för 10 år sen. Vi har inte gjort något då vi tyckte mamma skulle ha en chans att bo kvar. Men nu tänker hon sälja huset bakom vår rygg. Var vänder vi oss och hur gör vi. Tydligen tänker hon sälja huset privat utan mäklare.

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till Lawline!

Som jag förstår din fråga så vill du veta hur det är med er rätt till arvet efter er far nu när er mamma kanske ska sälja huset. Frågor om arv besvaras i Ärvdabalken, ÄB.

Bröstarvingar

Jag förstår det som att era föräldrar var gifta och att ni är bröstarvingar till dem. Det innebär att ni har rätt till arv efter dem (2 kap. 1 § ÄB). Om de va gifta tillfaller det er far lämnade efter sig till er mor med fri förfoganderätt, inte full äganderätt (3 kap. 1 § ÄB). Det innebär däremot att hon får sälja huset om hon vill.

Det innebär att ni som bröstarvingar har så kallad efterarvsrätt när det rör kvarlåtenskapen efter er far. Efterarvsrätt betyder att ni får del av hans arv när er mor, den efterlevande maken, har avlidit.

Istadarätten

Systerdottern som du sagt försöker få er mor att sälja huset har rätt till arv efter era föräldrar när båda avlidit om hennes mor, din syster, har avlidit. Hon träder då i din systers ställe. Men om din syster lever så har hon ingen laglig rätt till arv från era föräldrar. Er mor kan dock om hon vill ge henne gåvor.

Sammanfattning

Om era föräldrar var gifta så har ni rätt till arvet efter er far först efter att er mor avlidit. Ni har ingen lagstadgad rätt att få ut arvet efter er far innan det. Er mor har också rätt att sälja huset om hon vill. Er systerdotter har inte rätt till arv efter era föräldrar om hennes mor lever.

Hoppas att du fick svar på din fråga!

Vänligen,

Kajsa SvenssonRådgivare