Efterarv särkullbarn vid försäkring med förmånstagare

Hej

Min mamma gick bort nyligen och hon var gift.

Vi barn som finns kvar är särkullbarn, hennes man är vår styvpappa.

Det finns inget stort arv att ärva mer än försäkringspengarna.

Hennes man stod som förmånstagare på alla försäkringar och juristen säger att han då får allt, vilket gör att vi syskon står utan.

Stämmer det?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Jag förstår det som att din fråga är om ni, som barn till er mamma, har rätt att ärva er avlidna mammas försäkringspengar. Jag förstår det också som att den enda kvarlåtenskapen efter er mamma är försäkringspengar.

Din fråga rör arv vilket regleras i ärvdabalken (nedan ÄB).

Rätt till arv som särkullbarn
Eftersom er mor var gift när hon avled ärver hennes man (er styvpappa) all hennes kvarlåtenskap. Eftersom ni är särkullbarn, och inte biologiska barn till er styvpappa, har ni dock rätt att få ut arvet från er mor direkt, även om styvföräldern fortfarande lever, vilket framgår av 3 kap. 1 § ÄB.

Försäkringspengar som kvarlåtenskap
Eftersom er mamma hade en försäkring där en förmånstagare satts in (er styvpappa), ingår inte försäkringen i kvarlåtenskapen, enligt 20 kap. 5 § andra stycket ÄB. Alltså, ett belopp som en efterlevande make/maka får på grund av en försäkring utgör inte ett arv från den avlidna.

Om den först avlidna maken, alltså er mamma, efterlämnar särkullbarn, alltså ni, är dessa normalt inte efterarvingar enligt lag och har därför inte efterarvsrätt till försäkringspengarna. Detta framgår av Wallin & Lind, Ärvdabalken Del II (JUNO, version 6Y), kommentar till 14 kap. 4 § FAL. För att ni ska anses vara efterarvingar krävs att er styvpappa upprättar ett testamente som ger er rätt till efterarv, vilket framgår av 18 kap. 1 § tredje stycket ÄB.

Det innebär alltså att ni normalt inte är dödsbodelägare i er styvpappas dödsbo när han avlider, såvida han inte upprättar ett testamente som ger er rätt till efterarv.

Svaret på din fråga blir således att det stämmer att försäkringen inte ingår i kvarlåtenskapen efter er mamma.

Jag hoppas du fick svar på din fråga!

Vänligen,

Kajsa JonssonRådgivare