Efterarv om efterlevande make gifter om sig

Min avlidna mammas nya man har fri förfogande rätt över min och min brors arv. Han bor kvar i deras gemensamma lägenhet. Han har nu träffat en ny kvinna. Vad händer om hon flyttar in eller om de gifter sig. Alla mammas saker finns också kvar i lägenheten.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Regler om arv finner man i Ärvdabalken (ÄB).

Ni som bröstarvingar till er mamma har alltid rätt att få ert arv. För att se till att så blir fallet använder man vad som kallas kvot delar. Det innebär att den delen som arvet utgör av er mammas nya mans totala egendom vid tiden då detta tillföll honom ska användas vid hans frånfälle. Samma procentuella andel som räknades ut ska ni få ut av den egendomen han har när han avlider (3 kap 4 § ÄB).

Jag illustrerar med ett exempel:

Om arvet efter er mor är 100 000 och hennes man vid samma tillfälle har tillgångar värda 200 000 utgör arvet 1/3 av han totala tillgångar (100 000 / (100 000 + 200 000)). Om han har 375 000 när han avlider ska ni ärva 1/3 av de 375 000 dvs 125 000 (375 000 / 3).

Att någon ny kvinna flyttar in påverkar inte ägandesituationen och om den nya kvinnan och er mammas före detta man gifter sig och av någon anledning ska göra en bodelning ska den delen av hans tillgångar som kommer från er mor undantas innan bodelningen görs (3 kap 6 § ÄB).

Hoppas du fått svar på din fråga!

Vänligen,

Carl LohmanderRådgivare