Efterarv och särkullbarn

Hej! Pappa hat gått bort och mamma ärver ju honom. Har förstått att vi tre syskon får dela på pappas kvarvarande förmögenhet när mamma går bort. Och att våra 2 halv syskon och vi tre delar på mammas förmögenhet. Vem beslutat vad som finns kvar e pappa?

Tittar man på förmögen som mamma ärvde elr?

Är d bättre att jurist sköter bouppteckningen e pappa istf Revisor?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Eftersom du anger att din mamma kommer att ärva din pappa utgår jag ifrån att de var gifta. Er mamma kommer således mycket riktigt att ärva från er pappa. Det som sker är att det mellan dina föräldrar först görs en bodelning där din mamma då får sin del av boet och sedan er pappas del i arv. Säg att fördelningen blir 50/50 (vilket den blir om det inte finns någon enskild egendom). Ni tre syskon kommer då i efterarv av er pappa få en tredjedel var av hälften av kvarlåtenskapen er mamma lämnar efter sig. Ni fem halvsyskon får sedan en femtedel var av den andra hälften efter er mamma. Dina halvsyskon har då rätt att erhålla egendom som tillhört er mamma.

Om det är så att er mamma efter er pappas död erhåller egendom i arv, gåva eller tjänar pengar genom arbete tillfaller det hennes del och därmed hennes arvingar, alltså den delen ni alla fem delar på.

Vem som gör bouppteckningen är givetvis upp till er dödsbodelägare. Men tycker man att det är svårt att komma överens kan det vara bra att ta hjälp av en jurist. Du kan boka tid för juridisk rådgivning här eller se var er närmaste Familjens jurist finns.

Johanna GustafssonRådgivare