Efterarv och kvotdel

Hej min pappas fru dog som han ärvde. Sen dog pappa 1 år senare.

Nu är vi 2 barn som undrar ang hennes arv.

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

När efterlevande make ärver ska en kvotdel fastställas som används till beräkning av efterarvet när den efterlevande maken avlidit enligt 3 kap 2 § Ärvdabalken som du hittar HÄR. Kvotdelen är hur stor andel av den efterlevande makens totala egendom som utgörs av det som ärvts av den avlidne maken.

Det innebär att er pappas arvingar ärver hans kvotdel och hans frus arvingar ärver hennes kvotdel. Om någon är arvinge till båda två ärver denne bådas kvotdel.

Hoppas att du fick svar på din fråga. Du är välkommen att kontakta oss igen.

Joakim WahlgrenRådgivare