Efterarv och efterlevande makes testamente

Min moster dog för två månader sen,hon var syster till min mor,och var gift med en bror till min far,de fick inga barn,båda är nu döda,min moster hade skrivit testamente till ett av sina syskonbarn alla blev förvånade.frågan är,ska inte arvet efter hennes make delas på hans syskonbarn de hade inget testamente inbördes.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline!

Frågor om arv regleras främst i Ärvdabalken (ÄB). Jag förstår det som att din farbror, din mosters man, dog innan din moster, vilket innebär att din moster ärvde din farbrors tillgångar när han dog, se ÄB 3:1. När din moster nu är död så kommer därför först en andel som anses ”komma från” din farbror att brytas ut från tillgångarna och tillfalla din farbrors arvingar. Hur stor den andelen är beror på hur mycket din moster fick från din farbror när han dog, se ÄB 3:2 st. 3.

När den andelen är utbruten så kommer det som återstår att delas ut i enlighet med din mosters testamente. Din moster kunde inte genom testamente bestämma över egendom som ska tillfalla din farbrors arvingar, se ÄB 3:2 st. 1 sista meningen.

Eftersom din farbror inte hade några barn, så är huvudregeln att hans föräldrar ärver honom, se ÄB 2:2 st. 1. Det framgår inte av din fråga, men om hans föräldrar var döda så ska hans syskon ärva honom, se ÄB 2:2 st. 2. Om något av din farbrors syskon är död så ärver det syskonets barn det syskonets andel, se ÄB 2:2 st. 2.

Arvet efter din din mosters make ska alltså fördelas till hans arvingar. Om hans arvingar är hans syskonbarn beror dock på om hans föräldrar och syskon fortfarande levde när din moster dog eller inte, se ÄB 3:2 st. 1.

Jag hoppas att du fått svar på din fråga. Om du undrar något mer är du välkommen att kontakta oss igen.

Vänliga hälsningar,

Martin AmnellRådgivare