FrågaSTRAFFRÄTTÖvrigt10/12/2018

Efter hur lång tid preskriberas förtal, olaga förföljelse och ofredande (kränkning)?

Hur lång tid har man på sig innan ett fall preskriberas gällande förtal, förföljelse och kränkning?

Hur lång tid har man på sig att anmäla detta?

Om det finns bevismaterial, vittnen, etc. samt underlag i form av korrespondens.

Vad kostar den förberedande delen att gå igenom fallet?

Fallet i mitt fall är relativt omfattande och började redan 1995-2018.

Med vänlig hälsning

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Preskriptionstiden för brott beror på den möjliga påföljden. Ju längre möjligt fängelsestraff desto längre preskriptionstid. Preskriptionstid räknas från den dag brottet begicks (35 kap. 1 och 4 §§ brottsbalken (BrB) här). Varje brott preskriberas var för sig, det vill säga, ingen sammanräkning eller dylikt företas.

Förtal regleras i 5 kap. 1 § BrB och det svåraste straff som kan följa är böter. Enligt 35 kap. 1 § p. 1 BrB är i sådana fall preskriptionstiden två år. I det fall det är fråga om grovt förtal enligt 5 kap. 2 § BrB blir preskriptionstiden istället fem år (35 kap. 1 § p. 2 BrB).

För olaga förföljelse kan utdömas fyra års fängelse (4 kap. 4b § BrB), varför preskriptionstiden är tio år.

Det finns inte ett brott som benämns kränkning. Många brott mot person innefattar dock kränkning. I det fall det är fråga om brott mot person som inte innefattar misshandel, kan exempelvis ofredande innebära en stark kränkning. Enligt 4 kap. 7 § BrB och 35 kap. 1 § p. 2 BrB är preskriptionstiden för ofredande fem år.

De brott som begåtts redan år 1995 kan sålunda vara preskriberade. Du bör alltså anmäla brotten dessförinnan. Det är dessvärre inte möjligt att erbjuda ett uttalande om kostnaden för fallet. Det beror dels på vilket biträde använder dig av. Du behöver dock inte betala för polisens förundersökning.

Har du några fler frågor, eller vill du komma i kontakt med någon av våra jurister, är du varmt välkommen att återkomma!

Pontus SchenkelRådgivare