Dubbelförfogande av pantbrev i fastighet

Hej! Vad gäller i följande situation. En person äger en fastighet som det finns uttaget ett pantbrev i. Han tar upp ett lån hos bank A mot pant i fastigheten - men han lämnar inte över pantbrevet till banken. Därefter tar han upp ett lån hos bank B till vilken han lämnar över pantbrevet. Vilken bank har rätt till pantbrevet? Spelar det någon roll om bank B visste om att bank A hade blivit lovade pantbrevet?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga.

Tillämpliga lagrum
Tillämpligt lagrum vid din fråga är Jordabalken (JB).

Dubbelförfogande
Situationen du hänvisar till rör ett så kallat dubbelförfogande där två olika banker har slutit avtal om samma pantbrev. För att ett avtal om pantbrev i fastighet ska vara giltigt krävs en besittning av pantbrevet. Det faktum att A aldrig får pantbrevet i sin besittning innebär att han aldrig hade rätt till det. Den situation att B skulle ha varit i ond tro och således visste om att pantbrevet egentligen tillhörde A förändrar inte situationen. B är alltså den rätta ägaren eftersom han har besittningen av pantbrevet, 6 kap. 2 § JB.

Jag hoppas att du fick svar på din fråga! Du är välkommen att höra av dig igen om du undrar något annat.

Vänligen

Lisa GustafssonRådgivare