Dubbelbetalning

En bokningssajt har tagit betalt två gånger för övernattning. Hur får jag rätt?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline!

Vid felaktiga betalningar då man av misstag exempelvis har betalat för mycket på en faktura gäller som huvudregel att återbetalning skall ske. Detta följer inte av någon lag utan har vuxit fram i rättspraxis och kallas condictio indebiti (återkravsrätt).

Jag skulle ge dig rådet att skicka ett mail, där du förklarar att det har skett en dubbelbetalning för en och samma övernattning samt att du vill ha en återbetalning på de pengar som drogs för mycket. Det är nog bäst att också bifoga underlag som styrker det du säger, exempelvis kontoutdrag som visar att du bookningsajten har dragit pengarna två gånger. Genom att skicka ett mail har du då också bevis på att du har klagat, och när du har gjort det.

Vänligen,

Zuzu RabiRådgivare