FrågaSTRAFFRÄTTTrafikbrott07/04/2014

Dubbelbestraffning.

För några dagar så tog polisen mig för fortkörning och jag körde 121 på 90 väg och det var bra väder,bred fin väg och nästan inge trafik. Eftersom jag nu låg 30 km över så tog dom mitt kort på plats och gav mig böter. Dom informerade mig inte så mycket om vad jag kunde ha gjort mer än att jag skulle skriva under alla papper om jag skulle få köra därifrån samt att hastigheten promt inte gick att skriva ner 2km så man iaf hade fått behålla kortet(dom gjorde inget avdrag på hastigheten).

Nu till min fråga. Straffet jag fick från polisen vart en bot på 3600 men straffet jag fick av transportstyrelsen är 1 månad utan kortet vilket motsvarar ca 25000kr eftersom jag inte kan jobba vilket jag skrev i mitt yttrande. I mina ögon så är ju inte att tappa kortet längre en påföljd utan ett regelrätt straff och tycker det blir dubbelbestraffning?

Lawline svarar

Hej!

Jag hänvisar dig vidare till följande omfattande svar rörande dubbelbestraffning.

http://lawline.se/answers/raknas-boter-och-indraget-korkort-som-dubbelbestraffning

Vänligen,

Christopher EscalanteRådgivare