Dubbelbeskattning Sverige och Finland

Jag är medborgare i Sverige och Finland och har bott i Sverige i 10 år. Jag ska nu flytta tillbaka till Finland för att börja arbeta där. Min sambo stannar kvar i Sverige och bor i sin lägenhet. Jag vill distansarbeta från Sverige ca 1-2 v/månad. Jag kommer att hyra en lägenhet i Fin där jag även har släkt kvar. Jag utgår från att jag kommer att förbli obegränsad skatteskyldig i Sverige.

Är det troligt att jag bedöms ha hemvist i Sverige under dessa förutsättningar? När görs bedömningen av hemvist: går/ska det göras utifrån bl a den faktiska tiden som tillbringats i de olika länderna efter årets slut? Eller behöver jag be myndigheterna att bedöma detta på förhand? Om jag inte tar upp frågan med skattemyndigheterna på förhand, finns det risk att Sverige bestämmer sig i efterhand att jag ska betala skatt från inkomsten och att jag då behöver betala det från mina egna kontanta medel eller sköter länderna skattemyndigheter överföringen av eventuell skatt som tillhör Sverige?

Finns det regler för antal dagar per månad som jag kan arbeta från Sverige utan att behöva betala skatt för dessa dagar? I så fall skulle jag kunna anpassa mitt antal dagar i Sverige till detta.Är antal dagar distansarbete Sverige något som jag meddelar Skatteverket efteråt i deklaration, och där Skatteverket sedan bedömer om de beskattar dagarna? Kan jag i så fall riskera att Sverige kräver mig skatten i kontanta medel, eller sköts detta mellan ländernas skattemyndigheter?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag tolkar din fråga som att du undrar hur bedömningen av om någon är skattskyldig i Sverige för sina inkomster sker, och hur dubbelbeskattning undviks när man betalar skatt i flera länder.

Jag vill tydliggöra att det inte är möjligt för mig att besvara hur Skatteverket väljer att bedöma din situation. Det jag kan göra är att berätta vad Skatteverket har att förhålla sig till i sin bedömning, och sedan redogöra för hur jag bedömer situationen. Detta kan dock skilja sig från Skatteverkets slutliga bedömning. Det kan också vara bra att veta att Skatteverkets serviceplikt innebär att de har att besvara på dina frågor om din skattemässiga situation, och det kan vara bra att stämma av allt med dem.

Jag kommer bara att beröra hur din skattskyldighet i Sverige ser ut eftersom jag inte kan svar på frågor kring finsk skattelagstiftning. I mitt svar kommer jag att hänvisa till inkomstskattelag (1999:1229) (hädanefter IL), och Lag (1996:1512) om dubbelbeskattningsavtal mellan de nordiska länderna (hädanefter dubbelbeskattningslagen). Dubbelbeskattningslagen säger egentligen bara att dubbelbeskattningsavtalet mellan de nordiska länderna ska gälla, och därför kommer jag att hänvisa till artiklar i avtalet i stället för lagrum. Avtalet finns som en bilaga till lagen.

Utgångspunkterna för svensk beskattning

Folk som är bosatta i Sverige, stadigvarande bor i Sverige, eller tidigare har bott i Sverige och har en väsentlig anknytning till Sverige är så kallat obegränsad skattskyldiga, se 3 kap. 3 § IL. Detta betyder enligt 3 kap. 8 § IL att man är skattskyldig i Sverige för alla inkomster, såväl svenska som de från utlandet. Detta innebär att du, om du anses vara obegränsat skattskyldig i Sverige, får betala skatt för dina finska inkomster även i Sverige. Dubbelbeskattningsavtalet reglerar sedan hur du undviker att beskattas dubbelt.

I 3 kap. 7 § IL listas en del saker som talar för att man har en väsentlig anknytning till Sverige, och då är obegränsat skattskyldig i Sverige för sina inkomster. Bland annat listas om man har en fastighet, är svensk medborgare, hur länge man tidigare har bott i Sverige, om man har familj i Sverige, eller andra liknande omständigheter. De första 5 åren efter att man flyttar ifrån Sverige har man bevisbördan för att man inte ska anses ha väsentlig anknytning till Sverige. De omständigheter du talar om pekar mot att du trots allt kommer anses vara obegränsat skattskyldig i Sverige ett tag framöver, på grund av dina familjeband till Sverige, och att du har svenskt medborgarskap. När detta upphör går inte att säga på rak arm, och mig veterligen är finns det inga schabloner för hur många dagar per månad som man måste tillbringa utomlands för att bryta den obegränsade skatteskyldigheten. Det är snarare en väldigt individuell bedömning som ska göras i varje enskilt fall.

När du inte längre omfattas av den obegränsade skattskyldigheten kommer du i stället att omfattas av Lag (1991:586) om särskild inkomstskatt för utomlands bosatta men som sagt är detta antagligen en bit fram i tiden.

Avgöra din skatterättsliga hemviststat enligt dubbelbeskattningsavtalet

För att se hur dubbelbeskattningen undviks måste man först avgöra vilken din skattemässiga hemviststat är enligt dubbelbeskattningsavtalet. Enligt 4 art. 1 p. ska hemviststaten vara där man enligt lagstiftningen är skattskyldig. Utifrån min bedömning kommer du att vara skattskyldig i Sverige men det kan också vara så att Finland gör bedömningen att du också ska anses ha din skattemässiga hemvist där. Då måste man avgöra vilken av staterna det är som gäller just för dig.

Om det är så att man på grund av skatterättsliga bestämmelser i båda länderna anses obegränsat skattskyldig där, ska hemvisten enligt art. 4 p. 2 i avtalet avgöras med hänsyn till "centrum för levnadsintresset", alltså var dina ekonomiska och personliga förbindelser är som starkast. Om det inte kan avgöras med hänsyn till det anses landet där man stadigvarande vistas vara hemviststaten. Om det fortfarande inte går att avgöra hemvist anses man ha sin hemviststat där man är medborgare. Om man är medborgare i båda staterna och man med hänsyn till de andra riktlinjerna fortfarande inte kan säga säkert vilken stat som är hemviststaten får staterna komma överens vilken stat som ska anses vara hemviststat enligt avtalet.

Som du ser kan det i ditt fall, med anknytningar till både Sverige och Finland och att du planerar att bo i båda länderna, bli vilket av länderna som helst beroende på vad myndigheterna kommer överens om. Jag skulle säga att det utifrån hur du beskriver situationen är högst oklart var din skatterättsliga hemvist kommer anses vara. Det är kanske inte det mest tillfredsställande svaret men jag kan som sagt inte avgöra hur din skattskyldighet i Finland ser ut.

Undanröja dubbelbeskattning

Enligt art. 25 p. 6 i avtalet ska en person med skatterättslig hemvist i Sverige (jag utgår här från att det blir utfallet men det är som sagt inte helt självklart) beskattas som följande.

Huvudregeln är att om man har skattepliktig inkomst i exempelvis Finland, och betalar skatt där så ska Skatteverket från den svenska skatten avräkna ett belopp som motsvarar det som man enligt lag har betalt i Finland. Dina utländska inkomster kommer fortfarande räknas till beskattningsunderlaget men din utländska skatt tas med i beräkningen av hur mycket du ska betala i Sverige. Om du exempelvis ska betala en summa på 20 000kr i skatt i Sverige men kan visa att du betalat 5000kr i skatt i Finland blir din svenska skatt i stället 15 000kr eftersom den utländska skatten dras av.

Om detta sker automatiskt, eller om du måste bifoga din finska deklaration kan jag inte svara på men Skatteverket kan svara på hur de vill att du gör i din deklaration. Det finns vissa undantag från huvudregeln, som har att göra med hur man klassificerar din inkomst i Finland men så som jag tolkar din situation är de inte aktuella.

Slutsats och råd

Utifrån min bedömning är detta hur din beskattningssituation kommer se ut men jag kan som sagt inte garanterat att Skatteverket gör samma bedömningar som jag, och det är i slutändan deras bedömning som gäller. Jag skulle starkt råda dig att ta kontakt med Skatteverket och se hur de ställer sig till din situation. Det kommer inte "väcka någon misstanke" eller något liknande, och det kan vara bra att ha i åtanke att Skatteverket inte är ute efter att ta så mycket pengar som möjligt av en person. De är endast ute efter att få rätt skatt utifrån gällande lagar och avtal.

Om du skulle ha några frågor kring mitt svar eller om du har någon följdfråga får du gärna kontakta mig på: Daniel.Hogman@lawline.se

Hoppas du fick svar på din fråga!

Daniel HögmanRådgivare