Dubbelbeskattning för försäljning av fastighet utomlands

Hej Lawline!

Vill börja med att säga att ni är helt underbara jag har fått så många svar tack vare er, så fortsätt med ert super jobb!

Min mamma är Svensk medborgare och har ärvt ett hus i Polen till ett värde om c:a 1 miljon kr.

Hon har fått information om att i Polen beskattas man med 10% om man säljer ett hus inom 5 år från det att man har ärvt det.

Min fråga, om hon nu väljer att vänta de 5 åren och sälja därefter, kommer då någon annan beskattning att ske i Sverige?

(vad jag har läst till mig via LawLine så har Sverige ett skatteavtal med Polen för att undvika dubbel beskattning, i detta fallet skulle hon behöva skatta i Polen enligt de avtalet)

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig med din fråga till Lawline!

Jag kan inte uttala mig om polsk skatterätt och vilka skattesatser som är aktuella vid försäljning av fastigheter. Jag råder dock din mamma att säkerställa att det inte krävs folkbokföring eller boende i fastigheten eller andra krav för eventuella skattefriheter.

Precis som du säger så har Sverige ett skatteavtal med Polen. Av artikel 13 skatteavtalet följer att vinster som en person med hemvist i en avtalsslutande stat (Polen eller Sverige) förvärvar på grund av överlåtelse av fast egendom som är belägen i den andra avtalsslutande staten får beskattas i denna andra stat.

Med andra ord kommer en eventuell försäljning av fastigheten beskattas bara i det landet där fastigheten finns, i det här fallet Polen.

Hoppas du fick svar på din fråga.

Vänligen

Roksana JurenczykRådgivare