Du måste bevisa att skulden föreligger

Min brorson är skyldig mig 10.000 spänn.Han har betalt 1.250 kr. Betalningsföreläggande gäller inte, vad jag förstår, då jag inte har något bindande papper .Skulden är gammal, från 2012.

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Att skulden är från 2012 spelar ingen roll ifall du fortsätter påminna din brorson om att han är skyldig dig pengarna, eller ifall han betalar av delar av beloppet. För att din rätt att kräva in skulden ska försvinna måste det gå 10 år mellan gångerna du påminner om skulden eller han betalar av en del av den.

Att du inte har något bindande papper på skulden är inte en anledning att ett betalningsföreläggande inte gäller. Du kan ansöka om ett betalningsföreläggande ändå. Ifall din brorson motsätter sig att han är skyldig dig pengarna kan det dock bli problematiskt att du inte har ett papper på skulden eftersom du då får svårt att bevisa att han är skyldig dig pengarna. Om du hävdar att han är skyldig dig pengar måste du kunna bevisa det ifall han säger emot.

Jag hoppas att mitt svar har varit till hjälp!
Med vänlig hälsning,

Jonas WesterRådgivare