FrågaOFFENTLIG RÄTTSekretess07/06/2019

Du kommer sannolikt inte få någon kreditupplysning beviljad om du gör det för skojs skull

Kan privatperson 1 ta en kreditupplysning på privatperson 2 om hen skall hyra en privatägd lägenhet av privatperson 1?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Ja, det är väl rimligt att privatperson x (eventuell hyresvärd) kan begär en kreditupplysning om privatperson y (eventuell hyresgäst) när denna går i uthyrningstankar.

Hur fungerar det att göra en kreditupplysning på privatperson y?

Om jag vill begära en personupplysning, det vill säga en kreditupplysning om en privatperson, så behöver jag ha ett så kallat legitimt behov av den (9 § Kreditupplysninslagen). Ett legitimt behov kan exempelvis vara om jag är på väg att ingå ett kreditavtal med någon eller om jag ska hyra ut min bostad. Detta innebär att jag inte få kommer få någon kreditupplysning beviljad om jag bara begär en sådan för skojs skull. I sådant fall kommer min begäran sannolikt att bli avslagen. Observera att det är företaget som bedriver själva kreditupplysningsverksamheten som avgör vad som är ett legitimt behov, och inte.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Mvh

Fredrik RisingRådgivare