Dröjsmålsränta och förseningsavgift

Jag är i en tvist med en resebyrå om en resa som jag avbokade förra året men än inte fått återbetalningen jag var LOVAD vid avbokningen trots de sedan långt tillbaka fått tillbaka pengarna från flygbolaget. Då de har gott så lång tid vill jag också yrka på dröjsmålsränta men de kompliceras då de inte finns någon förfallodag för betalningen och ingen bestämd ränta. Vad jag har läst så kan man i en sådan situation yrka på dröjsmålsränta enligt §4 på referensräntan + 8%. Då svarande är näringsidkare och ingen förfallodag är bestämd så kan man yrka på räntan från och med 30 dagar efter fakturadatum eller begäran om återbetalning och då svarande är näringsidkare behöver man inte upplysa att man tänker ta ut dröjsmålsränta. Dessutom kan man ta ut en förseningsavgift på 450kr. Stämmer min tolkning?

Lawline svarar

Hej, och tack för du vänder dig till Lawline med din fråga!

I din fråga om dröjsmål vänder vi oss till räntelagen.

Undantaget från att man måste kräva dröjsmålsränta gäller i fordringsförhållanden mellan näringsidkare. Detta kräver att det är två näringsidkare som har ett fordringsförhållande, inte privatperson och näringsidkare (4 § 2 st. räntelagen). Som du säger är det dagen då du begärde återbetalning av näringsidkaren som är den dagen du kan beräkna dröjsmålsräntan förutsatt att du kräver den (2 § 2 st. och 4 § 1 st. räntelagen). Den dröjsmålsränta du kan ta ut är referensräntan och ett tillägg på åtta procentenheter (6 och 9 §§ räntelagen).

Förseningsavgiften likt undantaget från att kräva dröjsmål gäller vid ett fordringsförhållande mellan näringsidkare (4 a § lag om ersättning för inkassokostnader m.m.).

Jag råder dig att kontakta näringsidkaren och meddela att du kräver dröjsmålsränta för den tiden du inte erhåller betalning för din fordran. Om bolaget inte betalar din fordran kan du vända till dig Kronofogdemyndigheten för att ansöka om ett betalningsföreläggande.

Hoppas detta svar hjälper dig!

Om du har fler frågor är du välkommen att ställa dem.

Maximilian PernhedenRådgivare