FrågaSTRAFFRÄTTTrafikbrott09/10/2019

Drograttfylleri vid intag av läkemedel

Hejsan.

För ett år sedan blev jag stoppad av polisen. Till händelsen är det även viktigt att ha i åtanken att jag var i en väldigt ful vårdnadstvist där exet polisanmälde det mesta.

Oavsett så kom en polisbil som jag såg i backspegeln att den vände. Som ganska van i situationen med ex:et så stannade jag bilen och inväntade polisbilen.

Polisen som stannade hos mig visste inte vad det gällde utan hade endast fått order om att jag skulle stannas.

Vi stod och pratade lite i 10 min, och inväntade nästa patrull. (De som hade sagt att den första polisen skulle stoppa mig)

Dessa polismän som nu kom sa direkt att jag var drogpåverkad och anhöll mig, genomsökte bilen och tog med mig på blodprov. (De skulle ta urinprov också, men struntade i det eftersom jag inte var kissinödig och de hann tydligen inte vänta mer än ca 30 min)

Oavsett så hade jag medicin för behov. Hade fått den utskriven ca 1.5 år innan denna händelse. Det var xanor som var narkotika klassad.

Nu efter ca 1 år så fick jag plötsligt komma på förhör misstänkt för drograttfylla samt narkotikabrott.

Polisen angav att jag kunde hämta recept på 1177, vilket inte gick då de endast sparade recept i 15 månader. Jag hade dock tabletter kvar så skickade över bild medicinförpackningen. Dock godtog de inte den utan ville ha ett recept.

Så vilka rättigheter har man i dessa lägen.

Jag har även bett om information om varför jag blev stannad av den första polismannen. Jag vet genom vårdnadstvisten att ex:et hade polisen där

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag förstår det som att din fråga rör vad du kan göra för att neka brottet som du är misstänkt för. Jag vill börja med att klargöra att det inte är brottsligt att ditt ex tipsar polisen om dig, oavsett om det finns grund för tipset eller inte. Att hon varit inblandad kommer alltså inte påverka utredningen i någon mån.

Jag förstår det vidare som att polisen tog blodprov på dig i samband med bilfärden och att du nu blivit underrättad om misstanke för drograttfylleri och narkotikabrott, men att ditt tillstånd vid tillfället kan ha påverkats av din medicinering.

För drograttfylla döms man om man kör ett motordrivet fordon efter att ha intagit narkotika i så stor mängd att det under eller efter färden finns något narkotiskt ämne kvar i blodet. Undantaget är om narkotikan intagits i enlighet med läkares eller annan behörig receptutfärdares ordination enligt lag om straff för vissa trafikbrott 4 § andra stycket (här). Det krävs således att du kan uppvisa ett recept utskrivet till dig från en läkare eller receptutfärdare för att undantaget ska gälla. Om detta inte går att finna digitalt kan du prova att kontakta den vårdcentral eller sjukhus där du fick receptet utskrivet och se om det finns möjlighet att du kan få ut receptet eller något annat dokument för att lämna till polisen och styrka receptet såhär i efterhand.

Om det är så att du är misstänkt för narkotikabrott av normalgraden har du rätt till en offentlig försvarare som du kan rådgöra med angående detta, ringa narkotikabrott medför dock normalt sett inte en offentlig försvarare.

Sammanfattningsvis så råder jag dig att kontakta sjukvården där du fick ditt recept utskrivet, förklara situationen och möjligen få hjälp att styrka receptordinationen.

Du har valt 30 minuters uppföljande rådgivning per telefon, jag kommer därför att ringa upp dig kl 14:00 på fredag 11/10. Om tiden inte passar är du välkommen att höra av dig till mig på jennifer.embretsen@lawline.se.

Vänligen,

Jennifer EmbretsenRådgivare