FrågaSTRAFFRÄTTTrafikbrott11/11/2017

Drograttfylleri trots att ruset gått över

Hej

Enligt rättsmedicinalvärket så går ruset ur från hash 6 timmar efter intag, hur kan man då dömas för drograttfylleri 4 dagar efter intag?

Tacksam för svar

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Vad gäller drograttfylleri så är det relevant att kolla på reglerna i trafikbrottslagen. Lagen hittar du här.

Drograttfylleri

Ifall det hade gällt alkohol så döms man ifall man har en viss mängd alkohol i blodet (minst 0,2 promille) i samband med att du kör bil. Denna bestämmelse tar sikte på själva alkoholberusningen i sig vid körandet av bilen. Vad gäller drograttfylleri så har man utformat lagen som att det istället finns en nolltolerans. Detta innebär att så länge man har ett narkotiskt ämne i blodet, som till exempel THC - den aktiva substansen i cannabis, så kan man dömas för drograttfylleri, oavsett om det existerar ett fysiskt rus eller inte, 4 § trafikbrottslagen.

Med detta sagt så måste det göras ett blodprov på personen i fråga och att detta ska visa ett positivt utslag på ett eller flera narkotiska ämnen. Att det gått fyra dagar efter intag spelar då ingen roll så länge man hittar ett sådant ämne i personens blod.

Hoppas du har fått svar på din fråga!

Vänligen,

Konrad KabatRådgivare