FrågaSTRAFFRÄTTTrafikbrott22/04/2018

Drograttfylleri

Hejsan jag har en fundering.

Om vi leker med tanken att jag kör bil påverkad av narkotika och möter polisen på en kurvig/krokig väg, när jag ser polisen bromsa in så svänger jag snabbt in på en avstickare och stänger av bilen och går ur den medans polisen vänder och inte ser hela fordonet. Du nekar så klart att du kört bilen. Vad händer i en sådan situation?

Tack på förhand

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Att polisen som i ett sådant här fall inte har full uppsikt över bilen kan bli problematiskt. Ser polisen att det är du som kör bilen när dem möter dig är utredningsläget bättre än om de inte har sett vem som körde bilen. Om polisen anser att det var du som körde bilen narkotikapåverkad kommer du delges misstanke om drograttfylleri. Det kommer då i slutändan vara upp till åklagaren att besluta om det finns tillräckliga skäl för att väcka åtal, det vill säga om åklagaren anser att bevisläget för att det var du som körde bilen är så pass gott att du kan fällas för brottet. Här väger polisernas eventuella vittnesmål ganska tungt om de är säkra på att det var du som körde bilen.

Har poliserna däremot inte sett vem som körde bilen utan påträffar dig utanför bilen narkotikapåverkad så kommer det vara betydligt svårare att fälla dig för drograttfylleri. Detta beror på att det då kan finnas en alternativ förare som har försvunnit från platsen (om det är det du påstår vill säga). I ett sådant fall är det inte lika säkert att det leder till åtal och än mindre en fällande dom. Du kommer däremot delges misstanke om narkotikabrott, och för det brottet fälls du sannolikt för om det prov som tas på dig visar positivt på narkotika. Du kommer självklart inte heller få köra bilen från platsen.

Sammanfattningsvis så är det en problematisk situation om poliserna inte har uppsikt under fordonet och föraren under hela tiden fram till dess att de stoppar fordonet. Polisen kommer utreda det misstänkta brottet och försöka se om det går att styrka att det var du som körde bilen, något som dock inte alltid är helt enkelt.

Med vänliga hälsningar

O HRådgivare