FrågaSTRAFFRÄTTTrafikbrott08/11/2016

Drograttfylleri

Hej. Det har sig så att jag var i Amsterdam, Holland. I en vecka där jag rökte en god del cannabis. Jag och min flickvän turades om att köra helt till Sverige. Vi byte på att köra på en bensinmack rätt utanför Sveriges gränser. Då jag kom till tuller hittade dom 10g cannabis som jag hade i bilen. Detta ärkände jag. Sen så tyckte dom att jag var påtänd bär jag körde bil i Sverige. Jag sa mig att inte va skyldig. Dom fick mig att ta blodprov och drog in mitt körkort. Denna blodprovet kommer 100% att bli positivt då jag rökte mycket i Amsterdam.

Vad är det som händer nu? Kan jag bli av med mitt körkort för att rökt i et annat land?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänt dig till Lawline!

I 4 § och 4a § Lag (1951:649) om straff för vissa trafikbrott finns bestämmelser om rattfylla och så kallad drograttfylla. Drograttfylla innebär att man framför ett motordrivet fordon, till exempel en bil, efter att ha intagit narkotika i så stor mängd att det under eller efter färden finns något narkotiskt ämne kvar i blodet. Cannabis är narkotika i lagens mening, se 8 § narkotikastrafflagen (1968:64). Lagen tar med andra ord inte hänsyn till vilken land du intagit narkotikan, utan om du har narkotika i kroppen. Påföljden vid drograttfylla kan vara böter, fängelse och tillbakadragande av körkort. Svaret på din fråga är alltså ja: du kan bli av med ditt körkort då du intagit narkotika i ett annat land.

Hoppas detta svar hjälpte dig!

John EdgrenRådgivare