FrågaSTRAFFRÄTTTrafikbrott17/01/2015

Drograttfylleri

Hej jag har en fråga. Jag har blivit misstänkt för drograttfylla av polisen.

Min pojkvän hade backat ut bilen ifrån garaget och ställt bilen på parkeringen

han går ut fixar lite med bilen i 10-15 minuter. Jag sätter mig i förarsätet och röker en cigarett. Bilens motor är avstängd och bilen står parkerad.

helt plötsligt så kommer det 2st civil poliser och går och misstänker mig för en drograttfylla och tar med mig på stationen. Hur kan dom misstänka mig för en rattfylla när jag inte har kört bilen. När bilen varit avstängd och parkerad. Dom har inte sett mig köra bilen!

Kommer jag att bli friad från det här?

Det finns ingen bevisning att jag har fört bilen

Lawline svarar

Hej,

Tack för din fråga!

För att dömas för drograttfylleri krävs det att ett fordon förts efter förtäring av droger och att det finns något narkotiskt ämne kvar i blodet under eller efter färden, 4 § 2 st. trafikbrottslagen (TBL).

Se 4 § 2 st. TBL, https://lagen.nu/1951:649#P4S2

Enligt förarbeten och praxis kan man slå fast att förande av ett fordon föreligger om följande kriterier uppfylls:

1. Fordonet sätts i rörelse,

2. Fordonet manövreras på ett normalt sätt,

3. Den som satt fordonet i rörelse gjorde detta med avsikt.

Det spelar ingen roll hur lång sträcka bilen förs, men det krävs att bilen rör sig framåt eller bakåt. Det krävs inte att motorn är igång, att t.ex. manövrera en bil som rullar kan anses vara förande av bilen.

Med din information som grund anser jag inte att det finns tillräckligt med bevis för att väcka åtal för drograttfylleri, men om det finns anledning att misstänka att ett brott har begåtts inleds en förundersökning. Förundersökningen kan sedan läggas ner i brist på bevis eller att misstanke inte längre föreligger.

Hoppas mitt svar var till hjälp!

Med vänliga hälsningar

Lawline RådgivareRådgivare