Driva in skuld

Jag lånade ut en liten summa pengar som faktiskt kan uppfattas som småpotatis i andras ögon men för mig är det mycket då jag är mellan två jobb. Nu vägrar grannen att betala tillbaka den summan pga att vi hamnade i en hetsig konversation om att jag tyckte att 1500kronor i kontant PLUS en iphone 5(begagnad) var för mycket för ett playstation3. Hur ska jag gå till väga för att få tillbaka mina pengar?

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du ställer din fråga till oss på Lawline.

Du får hjälp med din skuld hos kronofogden. De driver in den för 600 kr och du hittar ansökningsblankett här: https://www.kronofogden.se/Ansokaombetalningsforelaggande.html. Det kan vara bra att meddela grannen om dina planer innan så kanske hen plötsligt blir mer villig att betala tillbaka. Lycka till!

Hoppas att det gav svar på din fundering. Skriv gärna en ny fråga i vårt frågeformulär om det är något som fortfarande är oklart.

Lawline Rådgivare