Driva in privat skuld

Hejsan

En vän lånade pengar privat av mig och vi upprättade ett skuldebrev. Men personen betalade aldrig skulden på utsatt förfallodatum så dvs skulden förföll och vi hade skrivit in räntevillkor 8%. Personen som lånade pengarna har betalat oregelbudet och olika småsummor. På 1 år så har personen betalat 28% av skulden.1 påminelse skickades ut för ca 1 år sen månaden efter skulden förföll. Vad ska man göra rent juridiskt. Personen som har tagit privata lånet har redan skuldmätning på sin lön. Vad kan man göra mot den som lånat pengarna för att få tillbaka dem. Är personen skyldig att uppge sin adress personen bor på som har skulden?Tack för råd.

Lawline svarar

Hej

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga. Jag beklagar din situation.

I svensk rätt gäller som utgångspunkt att avtal ska hållas. Detta innebär att ert låneavtal är giltigt.

Vända sig till kronofogden

I fall där en person som tagit ett lån inte betalar så kan man vända sig till Kronofogden och ansöka om ett betalningsföreläggande. Detta gör du genom att fylla i en blankett.

När du lämnat in din ansökan så behandlas den av kronofogden och ett brev med ett betalningsföreläggande skickas till personen. I brevet ingår också ett delgivningskvitto som personen ska skriva på och skicka tillbaka, vilket fungerar som bevis på att brevet kommit fram.

I en del fall så kan du själv få ansvara för att delge personen om betalningsföreläggandet.

När brevet sedan kommit fram till personen så kan ett antal olika scenarion ske:

• Personen väljer att betala till dig. I det fall att hela eller delar av skulden blir betald så måste du kontakta kronofogden.

• Personen bestrider skulden. Kronofogden kommer i ett sådant fall att kontakta dig och du får avgöra om ärendet ska gå vidare till domstol där det avgörs om personen ska betala eller inte.

• Personen kontaktar inte kronofogden efter att ha blivit delgiven. Kronofogden beslutar i ett sådant fall att personen blir skyldig att betala till dig. Personen kan dock invända mot beslutet och ta ärendet till domstol.

Utslag om betalningsföreläggande

När man sedan fått ett utslag om betalningsföreläggande så kommer kronofogden automatiskt arbeta för att driva in skulden.

Tvinga personen att uppge sin adress

Man kan inte tvinga någon att uppge sin adress men det finns som du säkert redan känner till möjligheter att hitta adresser på internet. Dessutom så kan man begära ut en folkbokföring som är en allmän handling från skatteverket.

Driva in en skuld

Vad det gäller personer som har många lån och dålig ekonomi kan det i många fall bli väldigt svårt att driva in en skuld då de saknar stora tillgångar. Det skulle bli väldigt långt och avancerat att beskriva hur kronofogden gör för att driva in en skuld men kort kan man säga att skulder där lånegivaren har någon form av förmånsrätt (ex. pant eller annan säkerhet) prioriteras och lån utan någon förmånsrätt i många fall inte blir återbetalda.

Jag kan utifrån det du skriver inte avgöra hur dina möjligheter att få tillbaka pengarna du lånat ut ser ut men i och med att du skriver att personen redan har fått skuldutmätning på sin lön så verkar möjligheter inte så stora tyvärr, såvida hen inte har andra tillgångar.

Övrigt

Jag vill passa på att nämna att kronofogden samt domstolen tar ut avgifter för sitt arbete. Du kan läsa mer på kronofogdens hemsida: https://www.kronofogden.se/

Hoppas detta gav dig lite klarhet och tveka inte att återkomma om något var oklart!

Vänliga hälsningar

Jean NaboRådgivare