Dömd om ofrivilligt drogad?

Kan man bli dömd för ringa narkotikabrott om man går självmant till polisen och säger sig misstänka att man blivit drogad utan att veta om det, då man efter att ha fått smaka på en till synes vanlig cigarett blivit snurrig och känt sig "konstig"?

Är det förmildrande öht att man utan att behöva själv uppsökt polis?

Tack på förhand!

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline!

Narkotikabrott och ringa fall av sådana regleras i en egen lag, narkotikastrafflagen (se https://lagen.nu/1968:64).

För att göra sig skyldig till narkotikabrott krävs det att gärningen skett uppsåtligen (se 1 § 2 st). I ditt fall låter det som att du fått något du trott varit en vanlig cigg och därmed kan du inte dömas för (ringa) narkotikabrott. Om man endast har brukat narkotika kan man bara ställas till svars om man gjort det uppsåtligen.

Går du till polisen behöver du alltså inte vara rädd att bli anklagad för något brott om du inte haft anledning att misstänka att det var något annat än en vanlig cigarett du bjöds på. I övrigt kan sägas att om man gjort sig skyldig till något brott och själv uppsöker polisen för att ange sig själv kan det räknas som en förmildrande omständighet. Döms man för brottet räknas den omständigheten med då påföljden bestäms, se brottsbalken 29 kap 5 § 3 p.

Hoppas du fått svar på din fråga!

Henrik ÄrnlövRådgivare