Dömd för ringa narkotikabrott, hur mycket böter ska personen betala?

Jag vart påträffad med 20st alprasolam tabletter i min lägenhet. Polisen sa att jag kommer bli dömd för ringa narkotikabrott. Jag är ostraffad sen tidigare. Hur mycket böter kommer jag få?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Av din fråga tolkar jag det som att du undrar hur mycket du kommer att få betala i böter efter att ha blivit dömd för ringa narkotikabrott. I mitt svar kommer jag att tillämpa brottsbalken (BrB).

Dömd för ringa narkotikabrott, hur mycket böter ska personen betala?

Av 25 kap. 2§ BrB framgår det att dagsböter ska bestämmas till ett antal av minst 30 och högst 150. Dagsbotens storlek bestäms efter vad som anses skäligt med hänsyn till den tilltalades (den dömda personens) inkomst, förmögenhet och försörjningsskyldighet och ekonomiska förhållanden i övrigt. Dagsbotens minsta belopp är 50 kr och max 1000 kr. En helhetsbedömning görs från fall till fall vilket gör det svårt att förutse det exakta beloppet i förväg. Det innebär att jag inte kan ange en exakt summa som du kommer få i böter, eftersom det är många faktorer som påverkar och att det bestäms från fall till fall.

Jag hoppas att mitt svar har gett dig viss vägledning. Du får gärna höra av dig om du har fler frågor!

Vänliga hälsningar,

Lawline RådgivareRådgivare