Dömd för olovlig körning samt vårdslöshet i trafik- vad händer med mitt nytagna körkort?

Hej! Jag körde en lätt mc 250cubik i somras början på augusti 2018 utan körkort och åkte dit på olovlig körning samt vårdslöshet i trafik. Jag tog mitt körkort förra veckan februari 2019. Vad kommer hända med mitt körkort?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

För att få ta körkort och göra körkortsprovet så behöver du ett giltigt körkortstillstånd, vilket jag förutsätter att du fick då du nämner att du precis tagit körkort. Utan ett sådant körkortstillstånd så är det alltså inte möjligt att ta körkort.

Detta innebär att Transportstyrelsen i sin bedömning för utfärdande av körkortstillstånd har tagit hänsyn till alla de medicinska och personliga krav som de ställer för att man ska kunna ta körkort. Jag vet inte vad ditt straff blev för dina tidigare trafikbrott, men med tanke på att Transportstyrelsen gett dig ett körkortstillstånd för att få göra körkortsprovet så behöver du förmodligen inte oroa dig för att de ska ta ifrån dig körkortet. De har heller inte återkallat körkortstillståndet efter incidenten, om du hade fått tillståndet innan du blev dömd.

Det kan dock vara så att Transportstyrelsen inte hunnit få information om dina tidigare brott och därför inte har haft möjlighet att sätta en spärrtid för ditt körkortstillstånd. Kommer det till Transportstyrelsen kännedom kommer de att göra en prövning i vilken du får möjlighet att yttra dig. Därefter kommer en bedömning att göras i det enskilda fallet. Jag anser dock att detta är ganska osannolikt då du förmodligen hade hört någonting från Transportstyrelsen under alla dessa månader.

Tveka inte att höra av dig vid ytterligare funderingar,

Vänligen,

Maria SimeonidouRådgivare