Dom för köp av sexuell tjänst kan vara hinder för taxilegitimation

Kan jag få taxileg när man är straffad med böter pga. Sexköp

. detta har skett engång DESVÄRRE

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänt dig till Lawline med din fråga.

Krav för att beviljas taxiförarlegitimation finns i taxitrafiklagen 3 kap. 3 §. Där anges:

"Taxiförarlegitimation får ges till den som
1. har fyllt 21 år,
2. har körkort med behörigheten B sedan minst två år eller har körkort med behörigheten D,
3. uppfyller de medicinska krav som är nödvändiga med hänsyn till säkerheten för passagerare och andra trafikanter,
4. i fråga om yrkeskompetens och laglydnad bedöms vara lämplig att tjänstgöra som förare i taxitrafik, och
5. har avlagt godkänt körprov för taxiförarlegitimation."

Det finns domar där förvaltningsrätten har kommit fram till att köp av sexuell tjänst inneburit att man inte uppfyller kraven i 4:e punkten. Däremot beror det lite på hur länge sedan brottet begicks, i domen jag tittar på nu anger förvaltningsdomstolen att man bör ta hänsyn till brott som begåtts de senaste 3-5 åren.

Svaret blir att om du inte begick brottet för många år sedan kommer du sannolikt bli nekad taxiförarlegitimation.

Hoppas du fått svar på din fråga!

Vänliga hälsningar,

Rebecca AxelssonRådgivare