Dold samäganderätt till makes bil

Vi har varit gifta i 2 år snart och under denna tid har vi gemensamt köpt en bil men maken står som ägare.

Nu vi ett bråk så menar han att jag inte får använda HANS grejer (bilen menat då han står som ägare).

Vi är gifta, bor tillsammans med mina två barn.

Vi har gemensam ekonomi och bilen införskaffades tillsammans.

Vi har inget äktenskapsförord Ang något alls.

Jag har inget körkort men min mamma ska hjälpa mig att köra min dotter till en aktivitet i den bilen jag skaffat med maken (mammas bil är för liten för packningen).

Maken kan inte köra då han förlorat sitt körkort pga fortkörning och får inte tillbaka det förens i slutet på april.

Får jag lov att använda bilen utan att behöva fråga eller kan han säga nej då han står som ägare?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Huvudregeln är att det inte finns någon skyldighet för den ena maken att "dela med sig" av sin egendom, så länge era personliga och gemensamma behov tillgodoses (6 kap. 1-2§§ ÄktB.)

Det finns dock ett undantag som kan vara aktuellt i ditt fall, det kallas dold samäganderätt och är en princip som vuxit fram genom domar från högsta domstolen. Om din make står som ägare till bilen men du bidrar ekonomiskt och din make har varit införstådd med att ni äger bilen gemensamt kan du ha dold samäganderätt till bilen även om du inte står som ägare. Eftersom ni är gifta, har gemensam ekonomi och bor tillsammans har du med största sannolikhet dold samäganderätt till bilen. Det behöver inte vara så att du har hjälpt till att betala för just bilen, det kan vara att du har hjälpt till ekonomiskt i andra delar av hemmet.

Hoppas du fick svar på din fråga.

Oscar LadoRådgivare