Dold samäganderätt till hund

Min exsambo kräver nu delad vårdnad av hunden. Det är jag som står på köpekontraktet och var den som betalade hunden. Exsambon stod för endast en mycket liten del av köpesumman och i början var hon mycket tydlig med att det var min hund. Det är även jag som stått för alla försäkringar osv.

Nu har det gått över ett halvår där hunden endast har bott hos mig. Nu vill dock exsambon ha hunden på halva tiden trots att hon inte alls tagit något ansvar över den alls under lång tid varken ekonomiskt eller faktiskt.

Så i slutändan har hon verkligen någon rätt till hunden?

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Det går inte att ha delad vårdnad om en hund, däremot kan det föreligga en dold samäganderätt om ni gemensamt köpte hunden under ert samboförhållande.

För att dold samäganderätt ska föreligga krävs det att tre kriterier är uppfyllda:

1. Hunden ska vara köpt för gemensamt bruk, alltså till er båda.

2. Den av er som inte står som ägare ska ha lämnat ett ekonomiskt bidrag för hunden vid köpet.

3. Ni båda ska ha varit medvetna om att syftet med köpet var att äga hunden gemensamt det ska alltså ha förelegat en så kallad gemensam partsvilja till att hunden tillhörde er båda. Är punkt 1 och 2 uppfyllda blir punkt 3 enligt praxis automatiskt uppfyllt.

Eftersom din exsambo betalade en del av köpesumman under ert förhållande tyder detta på att ni hade som avsikt att äga hunden gemensamt. Samtidigt skriver du att sambon var tydlig med att hunden enbart skulle tillhöra dig. Om du har några bevis på detta, till exempel skriftliga, kan man se bidraget som en gåva och kravet för dold samäganderätt blir inte uppfyllt eftersom någon gemensam partsvilja inte förelåg.

Hoppas att du fick svar på din fråga!

Med vänliga hälsningar

Victoria RuzbarskyRådgivare