Dold samäganderätt till bil som delvis utgör en gåva

Har nyss separerat med min sambo, nu kommer det saker om rör pengar bl.a om bil. Jag fick denna bil av min mormor som en gåva för ett år sedan för ca 20 000kr (egentliga värdet 120 000kr) men för att vi båda skulle känna att vi va delaktiga i köpet så betalade vi halva beloppet var (20 000/2). Jag står bilen som ägare, för som sagt jag fick den som gåva. Nu när vi har separerat så har jag kontakt med mitt ex föräldrar för att de anser att diskussion med exet inte är möjlig. De vill att jag ska köpa ut henne för att få tillbaka bilen, men de vill att jag betalar halva värdet på bilen, ca 50 000kr (iochmed värdeminskning) Det känner jag inte är rimligt då jag fått den som gåva, hur går jag tillväga?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga! Jag tolkar det som att ni har varit sambos och nu har flyttat ifrån varandra (och inte varit gifta). Nedan kommer jag att redogöra för vad som ingår i en bodelning och om s.k. dold samäganderätt skulle kunna föreligga i detta fall.

Vad ingår i bodelningen?

Regler om bodelning för sambor finns i Sambolagen (SamboL). Ett samboförhållande kan upphöra bland annat genom att samborna flyttar isär (SamboL 2 §). När ett samboförhållande upphör ska, om någon av parterna begär det, en bodelning göras (SamboL 8 §). Vid en bodelning ska all samboegendom delas lika mellan parterna, om inte ett samboavtal finns som anger något annat (SamboL 9 §).

Det är sambors gemensamma bostad och bohag som utgör samboegendom, under förutsättning att det har förvärvats för gemensamt bruk (SamboL 3 §). Vad som räknas som bohag framgår av SamboL 6 §, och det är möbler, hushållsmaskiner och annat inre lösöre som är avsett för det gemensamma hemmet.

Vad gäller för bilen?

En bil räknas inte som samboegendom och ska därför i regel inte ingå i bodelningen. Du är registrerad ägare till bilen och har således, enligt huvudregeln, rätt till den när ni flyttar isär. Undantaget är om dold samäganderätt föreligger.

För att dold samäganderätt ska anses föreligga krävs (enligt rättspraxis) att samtliga nedanstående förutsättningar är uppfyllda:

1. att egendomen har köpts för gemensamt bruk,

2. att den partner som inte står som formell ägare har bidragit ekonomiskt till köpet, och

3. att båda parterna har avsett att man skall äga egendomen tillsammans.

Avgörande för bedömningen är förhållandena vid tidpunkten för förvärvet. Om man fått något i gåva brukar inte dold samäganderätt kunna föreligga. Eftersom gåvan i detta fall är ett så kallat blandat fång (dvs. att du har betalat en del av bilens värde för att få den, vilket din före detta har bidragit till) är det dock möjligt att dold samäganderätt föreligger. Om bilen köptes för gemensamt bruk och din före detta kan styrka att hon bidragit till köpeskillingen, har hon rätt till en andel av bilens värde enligt principen om dold samäganderätt. Det är din före detta som har bevisbördan för att dold samäganderätt föreligger.

Utgångspunkten vid dold samäganderätt är att ni har rätt till hälften var av bilens värde (för denna princip kan man se på 1 § samäganderättslagen), men även andra omständigheter kan i vissa fall beaktas. Det är dock svårt för mig att ge ett exakt svar i ditt specifika fall.

Sammanfattning

Enligt de regler som finns i sambolagen har du ingen skyldighet att betala din före detta sambo. I detta fall är det dock möjligt att dold samäganderätt föreligger, och om det är så har hon enligt utgångspunkten rätt till halva bilens värde. Det är dock hon som har bevisbördan för att dold samäganderätt faktiskt föreligger.

Om du önskar hjälp av en jurist vill vi på Lawline gärna hjälpa dig, information om pris och tidsbokning finner du i sådant fall här.

Med vänliga hälsningar

Jennie AskengrenRådgivare