Dold samäganderätt till arv?

Hej! Min mamma bor i brasilien och gick bort för ca 2 mån sedan , och lämnade kvar ett mark med några hus till mig och min syster, nu vill hennes sambo ha en del av huset där han har varit med och renoverat. Hur går det till? Har han rätt till det?

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga,

I rättspraxis finns ett begrepp som kallas dold samäganderätt. Dold samäganderätt har i vissa fall kunnat anses tillkomma en make eller sambo då den ena av makarna köpt egendomen ifråga i eget namn men för makarnas eller sambornas gemensamma bruk. Den andre maken eller sambon ska ha möjliggjort eller underlättat köpet genom ett ekonomiskt tillskott och det ska antas att den maken som köpt egendomen insett att det ekonomiska tillskottet gjordes för att parterna skulle få samäganderätt. Om dessa kriterier är uppfyllda kan dold samäganderätt föreligga. I ert fall rör det sig dock inte om ett köp, utan om ett arv. I fall som rör egendom som förvärvats av den ena sambon genom arv har jag inte hittat någon praxis som stöder att den andra sambon ska kunna anses ha dold samäganderätt till en del av arvet.

Om din syster vill ge sin sambo en del av arvet kan hon avtala med sin sambo om att hennes del av den ärvda fastigheten ska var samboegendom. Detta är dock inte möjligt om huset har ärvts med förbehåll att det ska vara enskild egendom. Om din syster ärvt sin andel av fastigheten med förbehåll om att det ska vara hennes enskilda egendom kan hon istället välja att ge bort en del av sin andel av fastigheten till sin sambo.

Med vänlig hälsning,

Lawline RådgivareRådgivare