Dold samäganderätt

Hej! Jag har separerat. Vi har bortförklara sambolagen via jurist. Han har nu sålt huset som han köpte till oss och vårat barn, med vinst. Jag har under flera år betalat"hyra" del av räntan. Och hälften av alla räkningar. Jag har renoverat och skött hus och barn. Kan jag få något av vinsten?

Lawline svarar

Hej! Tack för din fråga!

Då du och din före detta sambo genom ett samboavtal har avtalat bort sambolagen kommer ingen bodelning mellan er att göras varmed såväl du som din sambo inte behöver dela er respektive egendom med varandra genom bodelning, se 9 § Sambolagen. Frågan som du ställer är därmed om du, genom att göra en del renoveringar i huset på fastigheten samt genom att betala hälften av räkningarna och en del av räntan på lånen på fastigheten, kan anses ha blivit samägare till huset tillsammans med din före detta sambo.

Svaret på denna fråga är dessvärre nej. Visserligen finns det fall där sambor tillmätts samäganderätt till fastigheter trots att den andre sambon officiellt står som ägare till denna. En sådan så kallad "dold samäganderätt" kräver dock att fastigheten köpts för syftet att användas av samborna såsom sambornas gemensamma bostad samt att den sambon som inte står som lagfaren ägare till fastigheten på något sätt lämnade ett ekonomiskt bidrag till köpet av fastigheten, se Högsta domstolens dom i mål NJA 2013 s. 242.

I ditt fall har visserligen fastigheten köpts med syftet att du och din sambo skulle använda den som gemensam bostad Därtill har du visserligen betalat en del av kostnaderna för den gemensamt bebodda fastigheten samt utfört en del, förmodligen värdehöjande, renoveringar på huset. Likväl bidrog du dock inte, såvitt framgår av din fråga, med ett ekonomiskt bidrag till din före detta sambo vad gäller själva köpet av fastigheten (exempelvis en summa pengar eller, om fastigheten köptes med hjälp av ett lån, betalningsansvar för en del av lånet). Förutsatt att du och din före detta sambo inte uttryckligen avtalade om att du, genom att betala räkningar och en del av räntan samt genom att utföra en del renoveringar, skulle bli samägare till fastigheten, har du därför dessvärre inte rätt till någon del av värdestegringen på fastigheten.

Med vänlig hälsning

Lawline RådgivareRådgivare