Dokument för att tillstyrka försörjningskrav

Hej

Jag har min bror i Senegal och Sveriges ambassad behöver ha ett dokument från mig som bevisar att jag har och kommer att tillhandahålla boende och pengar för honom. vilken typ av dokument och text borde jag förse denna situation ???

Tack på förhand.

Lawline svarar

Hej

Tack för att du vänder dig till Lawline!

Försörjningskrav

Du ska visa att du uppfyller försörjningskravet för att din bror ska kunna ansöka om uppehållstillstånd. Detta innebär att du behöver ha en bostad av tillräcklig storlek och standard för er att bo i. Du ska också visa att du har regelbundna arbetsrelaterade inkomster så att du också kan försörja er båda.

Din försörjning

Du ska visa att du har en regelbunden inkomst från till exempel jobb, A-kassa, sjukpenning eller ålderspension. Bidrag är inte en regelbunden inkomst.

Har du något intyg/kopia från en arbetsgivare som visar att du har ett jobb? Det går också bra att skicka in kopior från banken om du kan visa att du har tillräckligt mycket pengar för att kunna försörja dig och din bror.

Din bostad

Din bostad ska vara tillräckligt stor för er båda. För två vuxna som dig och din bror räcker det med ett kök och minst ett rum. Om barn ska bo med er så måste det finnas fler rum. Två barn kan dela sovrum. Det går bra att hyra i andra hand, men då måste den vara godkänd av hyresvärden, hyresnämnden eller bostadsrättsföreningen.

Du ska visa hyreskontrakt eller om det är andrahansuthyrning, kontrakt mellan dig och den som hyr ut samt godkännande från hyresvärden.

Din inkomst

Du ska ha en inkomst som efter avdragen bostadskostnad motsvarar ett normalbelopp. Normalbeloppet för en vuxen är 4 737 kronor. Efter att du betalat din hyra ska du ha en inkomst om 4 737 kronor i månaden om det bara är din bror som ska bo med dig. Om du exempelvis har en hyra som ligger på 5 000 kronor, så måste du ha en inkomst på minst 9 737 kr i månaden efter skatt.

Du ska genom anställningskontrakt och kontoutdrag visa att du har en sådan inkomst.

Du kan läsa närmare om försörjningskravet för anhörig som ansöker om uppehållstillstånd genom att klicka här.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Bästa hälsningar

Ahmet ErcinRådgivare