dödsbos bolån

Hej!

Min mamma gick hastigt bort i lördag.

Hon hade ett hus. Ingen av oss syskon vill/kan ta hand om det. Så det ska säljas.

Det är i det jag behöver lite stöttning. Jag tror inte att huset är så lätt att sälja för det ligger i en liten by i Norrland.

Vad händer med lånet på huset? Hon hade en försäkring på huslånet att det skulle försvinna vid dödsfall men vi fick veta att den hade gått ut pga ålder ( hon blev 66 år & försäkringen hade tydligen löpt ut i somras). Ärver jag hennes bolån? Så jag behöver betala för det tills någon köper huset? Mamma hade själv pengar på banken & livförsäkring men detta täcker ju inte lånet.

Jag bor 90 mil bort och kommer ju inte att ha möjlighet att vistas här.

Det kan ju bli under lång tid som huset inte blir sålt dvs det kan bli en dyr historia.

Vad är jag skyldig att betala enligt lag? Är jag skyldig att invänta en köpare som är beredd att betala det mamma har i lån?

Med vänlig hälsning,

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänt dig till Lawline med din fråga!

Jag tolkar din fråga som att du vill veta vad som kommer hända med det bolån din mor tagit upp innan sitt frånfälle samt vad som kan göras med huset. Jag utgår i mitt svar från att det inte finns något testamente som kan sätta de huvudsakliga reglerna om arv ur spel.

Vad säger lagen?

Några av de för din frågeställning relevanta bestämmelserna finner man i ärvdabalken (ÄB). Av 20:1 ÄB kan man utläsa att en bouppteckning ska upprättas inom tre månader efter dödsfallet om inte skatteverket efter en ansökan förlänger den tid man har på sig. En bouppteckning är en skriftlig sammanställning av den avlidnes tillgångar och skulder (20:4 ÄB). I svensk rätt kan man inte ärva skulder från sina föräldrar eller någon annan. Istället får de de som hade eventuella krav att rikta mot den avlidne istället vända sig till dödsboet för att få skulden betald. Om medlen i dödsboet inte räcker till kommer du alltså inte att bli betalningsskyldig för det lån din mor tagit upp.

Andra bestämmelser som kan komma att aktualiseras finns i konkurslagen (KonkL). En konkurs definieras i 1:1 KonkL som när en eller ett antal borgenärer går ihop för att tvångsvis göra om gäldenärens tillgångar till likvida medel (pengar) för att på så vis få de pengar som gäldenären är skyldig dem. Gäldenären i detta fall skulle vara din mors dödsbo och borgenärerna de som hon tagit bolånet av. Enligt 1:2 KonkL kan både gäldenären eller borgenärerna ansöka om att ett bolag eller ett dödsbo ska försättas i konkurs. Om ett dödsbo eller en dödsbodelägare begär ett dödsbo i konkurs ska bouppteckningen bifogas i ansökan.

Om dödsboet försätts i konkurs kan det inte längre råda över den egendom som tillhör det enligt 3:1 KonkL. Istället ska den konkursförvaltare som utses av en tingsrätt sälja egendomen och dela ut vinsten som uppstår till borgenärerna (8:1 KonkL).

Bedömningen i ditt fall

Som redogjorts för ovan finns det ingen risk för att du får ta över din mors skulder, det som dock kan hända är att dödsboets tillgångar, alltså det som sedan blir det arv du skulle fått ut istället går till att betala av dödsboets skulder. Om dödsboets borgenärer begär dödsboet i konkurs kan huset i norrland komma att säljas som del av konkursen för att lånet ska kunna betalas av. Om dödsboet begärs i konkurs förlorar du alltså möjligheten att själv råda över vad som händer med huset. Du kan alltså inte sälja eller ge bort det själv, utan försäljningen sköts av konkursförvaltaren.

Jag hoppas att du med detta fått svar på din fråga. Om du skulle skulle ha några ytterligare funderingar är du varmt välkommen att återkomma med dessa.

Med vänlig hälsning,

Claudio van der TouwRådgivare