Dödsbodelägarna är ansvariga för förvaltningen av den avlidnes egendom

Väninna har hört att; om ena maken dör så utses en god man som s a s ansvarar för ekonomin till bodelning osv är klart. Kan detta vara riktigt???

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

När någon avlider är det dödsbodelägarna som är ansvariga för förvaltningen av den avlidnes egendom. Dödsbodelägare är arvingar, universella testamentstagare och i vissa fall efterlevande make eller sambo (18 kap 1 § ärvdabalken). Efterlevande make eller sambo är dödsbodelägare om de är arvinge till den avlidne eller fram tills dess att en bodelning har skett . Ifall en dödsbodelägare bodde tillsammans med den avlidne ska delägaren vårda egendomen tills dess att den fördelas mellan arvingarna (18 kap 2 § ärvdabalken). Om den avlidne var gift innebär detta ofta att det den efterlevande maken tar hand om egendomen.

Ifall en dödsbodelägare begär det kan domstolen dock bestämma att en boutredningsman ska förvalta över egendomen (19 kap 1 § ärvdabalken). Detta är dock inte det vanliga utan det krävs alltså att en utav delägarna har begärt detta hos domstol.

Det finns dock vissa fall då en god man kan bli utsedd, men det gäller inte förvaltningen av den avlidnes egendom. Istället är det ofta för att tillvarata en arvinges rätt, t.ex. ifall en arvinge vistas på okänd ort och därför inte kan tillvarata sina intressen (11 kap 3 § föräldrabalken). Den gode mannen är då endast representant för arvingens intresse, och har inget ansvar för den avlidnes egendom.

En god man utses alltså inte för att förvalta den avlidnes egendom utan det är dödsbodelägarna så länge ingen begärt förvaltning av en boutredningsman. Själva bodelningen vid dödsfall ska dessutom förrättas mellan den efterlevande maken å ena sidan och arvingar och universella testamentstagare å andra sidan (9 kap 5 § äktenskapsbalken).

Jag hoppas att du har fått svar på din fråga!

Med vänliga hälsningar

Lawline RådgivareRådgivare