Dödsbodelägare avlider

Hej! Jag är en av tre delägare i ett dödsbo. En av de andra två delägarna har inga barn eller fru/sambo. Vad händer när han dör, fördelas hans del då mellan oss övriga delägare eller hur blir det? Kan han skriva över sin del på en helt utomstående eller måste vi godkänna det? Tack på förhand!

Lawline svarar

Hej!

Tack för din fråga.

Frågan i helhet berör den gällande arvsordningen. Arvsordningen finner du https://lagen.nu/1958:637 i ärvdabalkens 2 kapitel. Den legala arvsrätten, rätten till kvarlåtenskap som grundas direkt på lag, bygger på familje- och släktgemenskap. I första hand går arvet nedåt till den dödes avkomlingar, det vill säga den dödes bröstarvingar, 2 kapitlet 1§ ÄB. Det finns dock en regel som skjuter upp bröstarvingars arvsrätt om den avlidne efterlämnar make/maka och bröstarvingarna är makarnas gemensamma barn. Skulle den avlidne inte efterlämna några bröstarvingar går arvet uppåt till den avlidnes föräldrageneration - far, mor, syskon och syskons avkomlingar - det vill säga den andra arvsklassen och detta regleras i 2 kapitlet 2§ ÄB. Skulle den avlidne inte heller ha någon i denna arvsklass går arvet vidare ett steg till uppåt till tredje arvsklassen den så kallade far- och morföräldragenerationen samt deras barn i enlighet med 2 kapitlet 3§ ÄB (observera dock att kusiner inte har någon arvsrätt).

Vad som gäller i den situation som du framför är att om du tillhör någon av ovanstående arvsklasser har du rätt till arv efter den tredje personen i nuvarande dödsbos bortgång, såvida inte denne har någon arvinge i en tidigare arvsklass eller har testamenterat bort sin kvarlåtenskap på ett rättsligt korrekt sätt. Det är viktigt att anmärka att om denne tredje dödsbodelägaren inte hade varit vid liv vid nuvarande bodelning hade ditt arv varit större. På grund av dessa omständigheter har du därför rätt att taga arv efter denne. Det arvet beräknas på det som du borde ha fått ut om denne varit avliden vid första bodelningen.

Om personen i fråga, den tredje dödsbodelägaren, har fått sitt arv med en så kallad full äganderätt har han rätt att fritt förfoga över sitt arv både i livet och "efter livet" (alltså även genom ett testamente). Har denne enbart fått sitt arv med fri förfoganderätt har han enbart rätt att förfoga över arvet i sitt liv. Detta innebär att han har full rätt att "leva upp arvet" (ex. spendera det) men inte att testamentera det vidare.

Om du är osäker kan du kontakta juridisk rådgivning om ett sådant arvsfall skulle uppstå. Hoppas detta gav dig klarhet.

Med vänliga hälsningar,

Malin AndreassonRådgivare