Distansavtal och informationsskyldighet.

Hej, jag och min sambo hade precis blivit antagna på en högskola och fått lägenhet och skulle skaffa ett bra elavtal. någon vecka efter vi flyttat in blev uppringda av ett elföretag som ville teckna ett avtal med oss över telefon. vi tyckte att det som sa i avtalet lät bra så vi tackade ja. Men vi fick ingen läsbar bekräftelse på avtalet och visste inte vad som hände, sedan fick vi ett annat erbjudande från ett annat elföretag som var mycket bättre än det vi skulle ha fått från första elföretaget. så vi täknte att efter som dett gått ca 1 månad från första elföretaget och vi inte hört något så tar vi det istället. Nu ett halvår senare. när vi flyttat igen, så får vi en räkning för avtals brott från första elbolaget. Vi ringde upp dom och de på står att avtalet skulle gälle från maj i år och bundet i 2 år framåt, samt att avtalet skulle vara skickat till vår nuvarande adress som vi flytta till ett halvår efter att avtalet gjordes. vi har begärt att få deras ljudinspelning från samtalet samt att de ska skicka avtalet till oss. Vi fick två mail från dem, ena mailet med avtalet och andra skulle ljudfilen varit i men den blev borttagen från mailet pga att deras antivirus team tog bort det. De har även get oss el i en månad i maj. Så nu undrar vi vad vi har för rätt och måste vi betala avtalsbrottsavgiften för ett avtal vi inte känner att vi tecknat?

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du har vänt dig till Lawline med dina frågor.

Det som hände när ni tackade ja till erbjudandet från er första elleverantör var att ett avtal uppstod. En central princip inom svensk rätt är att avtal skall hållas. Således har du, genom din accept till elleverantören, ingått ett avtal. Med avtalet följer givetvis vissa förpliktelser. Således har ni, genom att sedan teckna ett annat elavtal, gjort er skyldiga till avtalsbrott.

Däremot skulle ni kunna vända er till detta bolag och hävda att de inte har följt sin informationsskyldighet enligt 6§ distans- och hemförsäljningslagen. Enligt denna paragraf skall er elleverantör inom rimlig tid efter avtalets ingående lämna information om ert avtal: Namn, adress, prisuppgifter och andra viktiga avtalsvillkor (se det som finns uppräknat i nämnda paragraf). Som jag bedömer det har er elleverantör brutit mot 6§ i nämnda lag.

Detta innebär att ni skulle kunna använda detta som ett påtrycksmedel mot ert elbolag eftersom utebliven information enligt 2 kap. 6§ nämnda lag också enligt 2 kap. 8§ nämnda lag kan göra att bolaget riskerar att åläggas vite enligt marknadsföringslagen.

Lawline RådgivareRådgivare