Distansavtal mellan näringsidkare

Hej, jag som företag blev uppringd av en försäljare som tyckte att jag skulle sänka mina elkostnader, jag tyckte det lät bra och gick med på det. Det gjordes en inspelning av ett avtal, samt lovade säljaren att han skulle skicka informationen med den mejl han fick av mig och att numret som han ringde på bara var att ringa om jag hade några frågor.

Nu står jag här med ett nummer som jag inte kommer fram på och utan den info som jag blev lovad. Ringer jag kundtjänst så går det inte att göra något för inspelningen har inte kommit fram och de har ingen aning om vad jag pratar om.

Min fråga är dock, är detta ett giltigt avtal? Läste nämligen om en lag som kom fram den 1 september förra året som säger att ett avtal utan signatur med en telefonförsäljare inte ör giltigt?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Distansavtalslagen
Lagen du tänker på är med stor sannolikhet distansavtalslagen. Lagen kom inte förra året men ändrades 1 september 2018 ungefär på det sätt du beskriver i din fråga. I distansavtalslagen 2 kap. 3 § finns en paragraf som beskriver att om en näringsidkare (företag) kontaktar en konsument per telefon med syfte att ingå avtal krävs att man skriftligen accepterar avtalet efter samtalet för att det ska vara giltigt. Detta gäller dock endast när en näringsidkare kontaktar en konsument, alltså en fysisk person och inte ett företag. Du beskriver i din fråga att försäljaren har kontaktat ditt företag och jag utgår då ifrån att tjänsten var till ditt företag och inte dig som privatperson. Lagen är alltså inte till för företag som ingår avtal mellan varandra utan mellan företag och privatpersoner.

Avtal över telefon mellan näringsidkare
Den lag som gäller istället är köplagen eftersom det är ett avtal mellan två näringsidkare och el enligt praxis anses utgöra lös egendom vilket köplagen reglerar enligt 1 §. Köplagen är dispositiv vilket innebär att det ni avtalat om gäller i första hand enligt 3 § köplagen. Det finns inget direkt ångerrätt eller liknande enligt köplagen så har ni kommit överens om ett avtal så gäller det. Ni verkar här ha avtalat om att priset ska vara lägre än ditt nuvarande pris. Får du därför exempelvis en dyrare räkning har du rätt att meddela säljaren att du inte godkänner priset enligt 47 § köplagen.

Om du vill komma ifrån avtalet eller hålla fast vid det framgår inte av din fråga. Komma ifrån avtalet blir dock svårt eftersom ni båda är företag. Om ni inte har avtalat om ångerrätt eller om personen har ljugit och ställer upp helt andra avtalsvillkor än vad ni kommit överens om finns dock möjlighet att avbryta avtalet eller hävda ut du blivit svikligen förledd enligt 30 § avtalslagen och på det sättet ogiltigförklara avtalet.

Sammanfattning
Ett kort svar på din fråga är att avtalet mellan dig och försäljaren är giltigt så länge det rörde el i ditt företags lokaler och inte för ditt privata bruk. Undrar du något mer är du välkommen att höra av dig till Lawline igen.

Hoppas du fick svar på din fråga!
Med vänlig hälsning,

Marcus KarlssonRådgivare