Disponering av fastighet belägen i Spanien

Hej!

3 personer äger fastighet i Spanien. Ägarförhållandet är 50%, 25%,,25%

2 personer vill sälja fastigheten, men 1 person 25% ägare vill ej. Vad gäller då?

2 personer skrivna i Sverige 50 + 25 %. 1 person skriven i Tyskland 25%

Tack för hjälpen

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Tyvärr finns det en omständighet i din fråga som gör att jag inte kan besvara den, nämligen att fastigheten är belägen i Spanien. Inom juridiken finns det ett särskilt rättsområde som reglerar hur juridiska frågor som är nationellt gränsöverskridande (som nu, när fastigheten ligger i Spanien men ägarna bor i andra länder) ska behandlas, internationell privaträtt eller IP-rätt. För att lösa frågor som din undertecknar stater avtal med varandra om bland annat vilket lands lagar och domstolar som är ska gälla för en viss fråga.

Det anses känsligt för en stats integritet att andra länders lagar och domstolar ska få ha makt över den egna statens territorium. Det är därför en grundläggande princip – principen om lex rei sitae – inom IP-rätten att rätten att disponera över en fastighet regleras av lagarna i det land fastigheten ligger i, alltså Spanien.

Det vore olämpligt av mig, som endast är kunnig i svensk rätt, att ens försöka besvara hur din fråga regleras i spansk lagstiftning. Jag råder dig därför att istället att vända dig till någon som är insatt i spansk rätt. Jag kan också för upplysnings skull säga att eventuella tvister inte bara avgörs enligt spansk rätt, utan även i spansk domstol (se artikel 24.1 i Bryssel Ia-förordningen).

Med vänlig hälsning

Lawline RådgivareRådgivare