Dispans på prövotid

Hej.

Min dotter körde 40 km/har för fort på 30 sträcka och blir av med körkortet.

Finns det någon möjlighet att att få att få anstånd med prövotiden 2 år.

Fortkörningen skedde 1 månad innan 2 år.

Hon har grov dyslexi och hade stora problem med muntlig teori uppskrivning.

Långa väntetider på transport styrelsens

muntliga teori lektioner.

Så det verkliga straffet för henne blir att ta om körkortet.

Kan man få dispens eller anstånd på prövotiden?

Mvh

Thomas Eriksson

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Tyvärr finns det inga undantag för ett indraget körkort. Prövotiden på två år finns där för en anledning och det egentliga straffet är att ta om körkortet. Men om din dotter har klarat det en gång kan hon säkert klara det en gång till!

Vänliga hälsningar

Greta ApelmanRådgivare