FrågaÖVRIGTÖvrigt05/10/2023

Diskrimineringsgrunden ålder och vad som menas med diskriminering

Hejsan!

Om person A vet att person B inte äter sötsaker men ändå så väljer person A att fråga ifall person B vill ha godis och person B svarar "nej, tack, godis är för barn". Är svaret åldersdiskriminerande?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag tolkar din fråga som att du undrar ifall denna kommentar kan klassas som ålderdiskriminering och om inte så är fallet vad som kan klassas som diskriminering. Tolkar jag din fråga fel är du mer än välkommen att ställa följdfrågor eller en helt ny fråga

Regler om diskriminering finner vi främst i Diskrimineringslagen.

Definitionen av diskriminering

I diskrimineringslagen skiljer man på Direkt diskriminering och indirekt diskriminering

Med Direkt diskriminering menas att någon missgynnas genom att man behandlas, har behandlats eller skulle ha behandlats sämre än någon annan med hänsyn till diskrimineringsgrunmderna (1 kap. 4§ 1p.  DiskL).

Med Indirekt diskriminering menas att någon missgynnas genom tillämpningen av en bestämmelse, ett kriterium, en regel eller ett förfarandesätt som framstår som neutralt men kan komma att särskilt missgynna någon med hänsyn till diskrimineringsgrunderna (1 kap. 4§ 2p.  DiskL).

Diskrimineringsgrunden ålder

Diskrimineringsgrunden ålder ingår genom 1 kap. 4§ diskrimineringslagen där ålder defineras som uppnådd levnadslängd (1 kap. 5§ 6p. DiskL).

Diskriminerings bestämmelserna i ditt fall

Av dem omständigheter som framgår av frågan är det svårt att tro att detta är att klassa som åldersdiskriminering eller diskriminering. Person A har inte vad som framgår av frågans omständigheter missgynnats med hänsyn till ålder och inte heller missgynnats med hänsyn till någon annan diskrimineringsgrund. Eftersom person A därmed inte missgynnas indirekt eller direkt av uttalande "nej, tack, godis är för barn" kan det därför inte anses vara diskriminering eller  åldersdiskriminering. Det är dock möjligen Person A uppfattar det som en förolämpning och i ett sådant fall är det bästa att göra att prata med perosn B om detta.

Jag hoppas du fick svar på din fråga! Är inte så fallet, tveka inte att ställa en ny!

Med vänliga hälsningar

Alexander WahlströmRådgivare