FrågaARBETSRÄTTÖvrigt 31/10/2021

Diskriminering vid rekryteringsprocess

Hej Lawline, Jag tillsammans med några kollegor sitter som rekryteringsansvarig. I ett rekryteringsärende av en ny chef har de deltagande fört olika diskussioner avseende val av olika kandidater. Arbetsgivaren har sagt bl.a. att ena kandidaten inte är lämplig då han kommer från “enkla förhållanden" och därmed inte passar in. Arbetsgivaren har även uttalat att en kandidat ser för ung ut för att vara chef så hon ansågs inte heller lämplig. Min fråga är, kan arbetsgivaren fatta beslut med sådana grunder? eller kan detta ses som diskriminering?

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Det fråga som aktualiseras är huruvida rekryteringsprocessen är i strid med bestämmelserna i diskrimineringslagen (2008:567) [DL]. För att det ska vara fråga om en diskriminering krävs det att handlingen kan kopplas an till någon av de olika diskrimineringsgrunderna och diskrimineringformerna samt att det kopplas till en diskrimineringsförbud.

Den första scenariot du beskriver var att någon ansågs inte passande för jobbet pga "att han kommer från enklare förhållande". En persons samhällsstatus faller inte under någon av de diskrimineringsgrunderna (se 1 kap. 5 § DL). Därför är chefens handling i denna situation inte diskriminerande.

Vad gäller den andra scenariot där någon såg "för ung ut" för att kunna vara chef, kan detta anses vara diskriminerande. Till att börja med kan vi se att detta är en form av direkt diskriminering (1 kap. 4 § 1 st. 1 p. DL). Direkt diskriminering innebär att någon missgynnas genom att behandlas sämre än någon annan behandlas, har behandlats eller skulle ha behandlats i en jämförbar situation, om missgynnandet har samband med någon av de diskrimineringsgrunderna. Diskrimineringsgrunderna är: kön, könsöverskridande identitet eller uttryck, etnisk tillhörighet, religion eller annan trosuppfattning, funktionshinder, sexuell läggning eller ålder (1 kap. 5 § DL).

I detta fall har denna unga personen missgynnats genom att inte få jobbet. Det jämförelse man kan dra att att någon äldre med snarlika meriter hade fått jobbet och därmed kan vi konstatera att det var åldern som var grunden för diskrimineringen. Detta visar också en tydlig orsakssamband mellan missgynnandet och diskrimineringsgrunden "ålder" (1 kap. 5 § 1 st. 6 p. DL). Vidare kan detta även kopplas till ett diskrimineringsförbud som innebär att arbetsgivare får inte diskriminera den som söker jobb hos hen (2 kap. 1 § 1 st. 2 p. DL).

Därmed kan vi konstatera att det förstnämnda situationen var ej diskriminerande men att andra situationen var i strid med bestämmelserna och därmed ansågs diskriminerande.

Om du känner dig osäker på hur du kan gå vidare med ditt ärende rekommenderar jag dig starkt att du bokar tid med en av våra duktiga jurister. Du kan boka tid enkelt och direkt på https://lawline.se/boka

Jag hoppas att detta besvarade din fråga. Har du fler frågor eller funderingar är du varmt välkommen att återkomma till oss på Lawline!

Med vänliga hälsningar,

Doorsa SalehyRådgivare