FrågaARBETSRÄTTÖvrigt 31/10/2021

Diskriminering på arbetsplats

Hej,

Jag jobbar för ett hemtjänst företag och tycker att jag blir dålig behandlad när det gäller mina arbetstider. Arbetsgivaren fråga hela tiden om att jag vill sluta tidigare och det vill jag inte för att då sänks mina procent. Jag tycker att det är orättvist och ska jobba det procent jag skrivit kontrakt för. Varför ska jag sluta tidigare och inte någon annan ? Är inte detta diskriminering eller får dem göra så?

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

För att svara på din fråga kan vi vända oss till diskrimineringslagen (2008:567) [DL].

Av det du har angivit, framgår det att det kan vara en form av direkt diskriminering (1 kap. 4 § 1 st. 1 p. DL). Direkt diskriminering innebär att någon missgynnas genom att behandlas sämre än någon annan behandlas, har behandlats eller skulle ha behandlats i en jämförbar situation, om missgynnandet har samband med kön, könsöverskridande identitet eller uttryck, etnisk tillhörighet, religion eller annan trosuppfattning, funktionsnedsättning, sexuell läggning eller ålder.

Här har du blivit missgynnad i form av att du inte får de timmar och procent du har rätt till och uppmuntras att gå ner i procent. Det framgår däremot inte om missgynnandet är sammankopplat till en diskrimineringsgrund. diskrimineringsgrunderna är: kön, könsöverskridande identitet eller uttryck, etnisk tillhörighet, religion eller annan trosuppfattning, funktionshinder, sexuell läggning eller ålder (1 kap. 5 § DL).

Vidare krävs det även att situationen kan kopplas till ett diskrimineringsförbud. Det finns ett förbud som anger att en arbetsgivare får inte diskriminera den som är arbetstagare till hen (2 kap. 1 § 1 p. DL).

Detta innebär att om sättet du blir behandlad kan sammankopplas med en diskrimineringsgrund, föreligger det diskriminering.

Om du känner dig osäker på hur du kan gå vidare med ditt ärende rekommenderar jag dig starkt att du bokar tid med en av våra duktiga jurister. Du kan boka tid enkelt och direkt på https://lawline.se/boka

Jag hoppas att detta besvarade din fråga. Har du fler frågor eller funderingar är du varmt välkommen att återkomma till oss på Lawline!

Med vänliga hälsningar,

Doorsa SalehyRådgivare