Diskriminering av hyresvärd och nödvärn

Hej!

Hur ska man som privatperson kunna styrka mobbing och trakasserier och skrämsel av andra hyresgäster i en gemensam fastighet?

Då även hyresvärden är en av dem som skrämmer och trakasserar, diskriminerar.

Hur kan man försvara sig i från förutfattade meningar och diskriminering och då hyresvärden är en av dem som diskriminerar och bidrar till skrämseln?

Hur mycket av nödvärnsregeln är det rimligt att ta till när ens privatliv blir förstörd av den närmaste omgivningen så som grannar som bor i samma trappuppgång och i lägenheten strax bredvid?

Det skulle vara väldigt intressanta att veta vad lagen säger.

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till oss på Lawline med denna jobbiga fråga.

Inledningsvis vill jag bemöta din fråga om nödvärnsregeln. Som jag tolkar din fråga så handlar detta om en attack på dig som person, inte på din egendom. Vid dessa fall är nödvärnsregeln endast tillämplig om det finns ett överhängande eller påbörjat brottsligt angrepp mot dig. Detta måste i sin tur vägas mot allvaret i angreppet och det faktum att det är du som person som blir angripen.

Av frågan framgår det inte tydligt, vad för typ av specifikt brott som har begåtts. Det jag kan säga är dock att det är ytterst tveksamt om nödvärnsregeln kommer att kunna användas om du exempelvis skulle vilja hämnas på dem som har trakasserat dig. Detta eftersom det skulle vara svårt att argumentera för att det skulle finnas något överhängande eller pågående brottsligt angrepp. Utgå därför från att nödvärnsregeln inte kan användas. Använd inte våld.

När det kommer till diskrimineringen så är min rekommendation att du först försöker prata med personerna som det gäller och gör klart för dem att det dem gör inte är okej. Skulle det inte hjälpa, eller om du känner att det har gått så långt att du inte vill försöka, så rekommenderar jag att du gör en anmälan till diskrimineringsombudsmannen. Hur du går till väga för att göra detta ser du här. Blanketten som är relevant för dig hittar du under rubriken "verksamheter inom andra samhällsområden" på den länkade hemsidan.

På denna hemsida kan du också få förklarat vad som händer med din anmälan och vad som kan vara bra bevis.

Hoppas detta har varit till hjälp!

Vänligen,

David GardellRådgivare