FrågaARBETSRÄTTTrakasserier 30/04/2022

Diskriminering av arbetsgivare på grund av religion

Hej jag är nyexaminerad efter ha läst på universitet i flera år och har allts en examen med full kompetens för de tjänster jag söker men som jag nekas. Jag tror det beror på att jag är religiös och jag undrar vad jag kan göra om jag känner mig diskriminerad på grund av detta?

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Din fråga aktualiserar regler som tas upp i diskrimineringslagen (DL). DL har som syfte att motverka diskriminering och främja lika rättigheter och möjligheter (1 kap. 1 § DL).

En arbetsgivare, eller den som i arbetsgivarens ställe har rätt att besluta i frågor rörande rekryteringen, får inte diskriminera den som hos arbetsgivaren söker arbete (2 kap. 1 § 1 st. 2 p. och 2 kap. 1 § 3 st. DL). Du misstänker i ditt fall att du missgynnats i form av att du behandlas sämre än vad någon annan hade behandlats, på grund av din religiösa tro. Detta kallas för direkt diskriminering (1 kap. 4 § 1 p. DL).

I detta fall vet du inte till 100% om det är på grund av din religösa tro du nekats de tjänster du sökt. Det du i första hand isåfall kan göra är att begära ut meriter som de som anställdes hade (2 kap. 4 § DL) för att ha en grund. Ifall det skulle röra sig om diskriminering krävs det att arbetsgivarna vetat om eller på något sätt haft en misstanke om din religösa tro.

Om det rör sig om diskriminering, så är det diskrimineringsombudsmannens uppgift att utöva tillsyn över att lagen följs (4 kap. 1 § DL). Vid diskriminering har du rätt till en så kallad diskrimineringsersättning (5 kap. 1 § DL) för kränkningen (men inte att du får anställningen).

Sammanfattning

Det kan vara svårt att bevisa att man har blivit diskriminerad på grund exempelvis ens religösa tro i en rekryteringsprocess, och för att få en grund rekommenderar jag dig att begära ut meriterna för dem som fått tjänsterna. Skulle du efter det fortfarande anse att det är fråga om diskriminering kan du kontakta diskrimineringsombudsmannen , eller din fackförening om du är medlem i en sådan som kan hjälpa dig vidare i ditt ärende.

Jag hoppas att du fått svar på din fråga, om du har ytterligare frågor är du varmt välkommen att återkomma till oss på Lawline. Lycka till!

Vänligen,

Siva ArifRådgivare