FrågaÖVRIGTÖvrigt01/05/2023

Diskriminerande med åldersgräns för torrschampo?

Hej. Svensk handel har ju beslutat att sätta 15-års gräns på energidryck. Och nu läser jag även att en del affärer börjat sätta 18-års gräns på torrschampo. Är inte detta åldersdiskriminering och med det olagligt?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga.

Jag tolkar din fråga som om du undrar ifall det är ålderdiskriminerande att sätta en 18 års gräns på torrshampo. Vid besvarandet kommer jag att utgå ifrån diskrimineringslagen (DiskL).

Generellt om åldersdiskminering:

Enligt 1 kapitel. 1 § DiskL så framgår det att lagen har till ändamål att motverka diskriminering och på andra sätt främja lika rättigheter och möjligheter oavsett bland annat ålder. Av 1 kapitel. 5 § 6 punkten DiskL framgår det att ålder är en av de sju stycken diskrimineringsgrunderna. Beträffande ålder finns ett generellt undantag för åldersdiskriminerande åtgärder som är propertionella enligt 2 kapitel. 2 § 4 punkten DiskL. Detta innebär att särbehandling pågrund av ålder är tillåten om syftet framstår som berättigat och att åtgärden är ändamålsenlig och ej går längre än nödvändigt.

Den skyddade personkretsen:

Enligt 2 kapitel. 12 § DiskL är lagen tillämplig mellan företag och kunder. Detta innebär att lagen är tillämpningsbar på situationen du beskriver.

Slutsats:

I detta fallet är det värt att diskutera det ovan nämnda undantaget vad gäller särbehandling av diskrimineringsgrunden ålder. Syftet med åldersgränsen på torrshampo är till för att motverka att produkten används för att såkallat “boffa” för att uppnå berusning. Det görs med syftet att motverka att folk avlider varför det får anses som berättigat. Butikerna är alltså fria att sätta sina egna åldersgränser för torrschampo.

Hoppas mitt svar gav dig klarhet och vid nya frågor är du välkommen att höra av dig till oss igen.

Hälsningar,

Lawline RådgivareRådgivare