Diskriminerande annons?

Kan en annons skriven på följande vis anses diskriminerande?

"Sökes – en hårt arbetande verksamhetschef till vår härliga förskola.

Vi ser gärna att du är över 40 år och har sett en del av livet. Du måste

kunna både svenska, persiska och arabiska flytande för att kunna

kommunicera med våra kunder och vi värdesätter särskilt dig som

är man. Förskolans ägare kommer löpande att arbetsleda din

verksamhet så du får mycket råd och stöd."

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

I svensk lag återfinns sju stycken diskrimineringsgrunder vilka räknas upp i bl.a. 1 kap. 1 § diskrimineringslagen (DiskL) (HÄR). Dessa är kön, könsöverskridande identitet eller uttryck, etnisk tillhörighet, religion eller annan trosuppfattning, funktionsnedsättning, sexuell läggning och ålder. Det är alltså diskriminering på grund av något av ovanstående som enligt lag är förbjudet. I 1 kap. 4 § DiskL (HÄR) definieras fem olika typer av diskriminering: direkt diskriminering, indirekt diskriminering, trakasserier, sexuella trakasserier och instruktioner att diskriminera. I detta fall skulle det främst vara fråga om eventuell direkt- och indirekt diskriminering.

Vad gäller direkt diskriminering är det så att en arbetsgivare inte får missgynna en arbetssökande genom att behandla honom eller henne sämre än vad arbetsgivaren behandlar, har behandlat eller skulle ha behandlat någon i en jämförbar situation om missgynnandet har samband med någon av diskrimineringsgrunderna, t.ex. kön. Det är här inte nödvändigt att en jämförelse sker med en faktisk person utan det kan vara fråga om t.ex. en tänkt person av motsatt kön. Jämförelsen ska avse någon som befinner sig i en jämförbar situation. Vid anställning avses här att de sökande ska ha i huvudsak liknande meriter i fråga om utbildning, erfarenhet och personlig lämplighet. Meritkraven ska vara förklarliga och rationella för en utomstående. Att t.ex. välja en manlig arbetssökande framför en kvinnlig är inte diskriminering om mannen har fler relevanta meriter än den kvinnliga arbetssökanden. Att i en annons skriva att man särskilt värdesätter den som är man skulle kunna uppfattas som diskriminerande. I 2 kap. 2 § DiskL (HÄR) anges dock att ett förfarande som i och för sig skulle kunna uppfattas som könsdiskriminerande ändå kan vara ok om särbehandlingen föranleds av en strävan att främja jämställdheten mellan kvinnor och män på arbetsplatsen.

Vad gäller åldersdiskriminering kan det uppfattas som diskriminerande att skriva i en annons att man allra helst anställer personer över 40 år. I 2 kap. 2 § DiskL (HÄR) anges dock att särbehandling på grund av ålder, om den har ett berättigat syfte och de medel som används är lämpliga och nödvändiga för att uppnå syftet, i och för sig kan vara tillåtet.

Också så kallad indirekt diskriminering är förbjuden enligt DiskL. Indirekt diskriminering är att någon missgynnas genom tillämpning av t.ex. ett kriterium som framstår som neutralt men som kan komma att särskilt missgynna personer med visst kön, könsöverskridande identitet eller uttryck, viss etnisk tillhörighet, religion, funktionsnedsättning, sexuell läggning eller ålder. Att ha ett sådant språkkrriterium som ovan angetts skulle i och för sig kunna uppfattas som diskriminerande då kriteriet kan innebära att personer av viss etnisk tillhörighet utesluts från anställningsförfarandet. Av 1 kap. 4 § DiskL (HÄR) framgår dock att man kan komma undan med ett sådant kriterium om det har ett berättigat syfte och de medel som används är lämpliga och nödvändiga för att uppnå detta.

Beroende på eventuella avsikter och syften med de anställningskriterier/önskemål som angetts skulle annonsen alltså kunna anses diskriminerande.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Med vänlig hälsning

Lawline RådgivareRådgivare