Dina rättigheter vid felaktigt utförd hantverkstjänst – Vad kan du göra om arbetet inte lever upp till förväntningarna?
Hej Lawline, Mycket tacksam för era synpunkter och rekommendationer i följande angelägna ärende. Jag har beställt en plattsättningstjänst från Veteranpoolen. Tjänsten avser kakling i kök och är prissatt enligt Veteranpoolens normala timtaxa. Ingen lågpristjänst således. Rimligtvis har jag därför utgått ifrån att arbete och resultat skall vara enligt branschmässiga riktlinjer. Dessvärre blev kaklingen helt misslyckad med bl a skev plattsättning, ojämn fogning och missanpassad centrering. Jag har reklamerat arbetet till Veteranpoolen som svarat att de vill åtgärda felen. Sannolikt behöver kaklet rivas och arbetet göras om. Detta är inget som Veteranpoolen motsätter sig. Däremot hävdas att de inte har någon annan kakelsättare och begär att samma veteran som gjorde det misslyckade jobbet skall åtgärda felen, dvs göra om kaklingen. Detta har jag sagt nej till. Veteranen som utförde kaklingen var inte rätt man för jobbet. Han saknade kompetens och förmåga att utföra en fackmannamässig plattsättning. Därför kan han inte heller vara rätt man för att åtgärda det som han har ställt till med. Då skulle det inte se ut som det gör. Således råder det delade meningar om åtgärderna och jag kommer inte vidare med Veteranpoolen. Vilken/vilka rättigheter har jag som beställare av denna hantverkstjänst och vad kan jag kräva av Veteranpoolen för att den misslyckade kaklingen ska bli åtgärdad enligt fackmannamässiga riktlinjer?
Lawline svarar
Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!
Vi förstår att det är en frustrerande situation att behöva hantera en tjänst som inte uppfyllt dina förväntningar. Nedan går vi igenom vilka rättigheter du har som konsument och vad du kan kräva av Veteranpoolen.
Rätt till fackmannamässigt arbete enligt konsumenttjänstlagen
Enligt 9 § konsumenttjänstlagen (KtjL) är en tjänst felaktig om resultatet avviker från vad konsumenten har rätt att kräva enligt 4 § KtjL. Där framgår att tjänsten ska utföras fackmässigt, det vill säga med den kompetens och kvalitet som är praxis inom branschen. Dessutom får resultatet inte avvika från vad som har avtalats eller vad du rimligen kunnat förvänta dig.
Utifrån din beskrivning av arbetet – skev plattsättning, ojämn fogning och missanpassad centrering – tyder mycket på att tjänsten inte har utförts på ett fackmannamässigt sätt, vilket innebär att den sannolikt är felaktig enligt konsumenttjänstlagen.
Reklamation och möjliga påföljder
För att kunna kräva rättelse måste du ha reklamerat felet inom skälig tid från att du upptäckte eller borde ha upptäckt det (17 § KtjL). Reklamation som sker inom två månader anses alltid vara i rätt tid. Eftersom du redan reklamerat arbetet agerar du korrekt enligt konsumenttjänstlagen.
Vid en felaktig tjänst kan du åberopa följande påföljder (16 § KtjL):
- Hålla inne betalning tills felet åtgärdats (19 § KtjL).
- Kräva avhjälpande av felet (20 § KtjL).
- Begära prisavdrag eller hävning av avtalet om felet inte avhjälps på ett tillfredsställande sätt (21 § KtjL).
- Kräva skadestånd om du har lidit ekonomisk skada till följd av det felaktiga arbetet (31 § KtjL).
Veteranpoolens rätt att åtgärda felet
Enligt 20 § KtjL har näringsidkaren rätt att försöka åtgärda felet innan andra påföljder, såsom prisavdrag eller hävning, kan bli aktuella. Detta innebär att Veteranpoolen får erbjuda sig att rätta till kaklingen.
Dock har du som konsument rätt att kräva att avhjälpandet utförs av en kompetent hantverkare. Om hantverkaren som ursprungligen utförde arbetet saknar nödvändig kompetens, kan du argumentera för att det är oskäligt att låta samma person utföra avhjälpandet. Detta kan utgöra ett särskilt skäl att avvisa deras erbjudande.
Samtidigt kan Veteranpoolen hävda att den första missen var en engångsföreteelse och att hantverkaren faktiskt har möjlighet att åtgärda felet korrekt. Om samma brister skulle kvarstå efter ett nytt försök, stärker det din position för att kräva andra påföljder.
Vad kan du kräva av Veteranpoolen?
Veteranpoolen är skyldiga att åtgärda felen så att resultatet uppfyller branschstandard. Om de saknar en kompetent hantverkare internt, kan du kräva att de anlitar en extern hantverkare på deras bekostnad. Framför företaget goda skäl till varför just denna hantverkare kommer kunna åtgärda felen som uppstått, kan det finnas skäl att ge hantverkaren en ny chans för att senare kunna begära prisavdrag eller ersättning för skadorna.
Om felet är så allvarligt att syftet med tjänsten gått förlorat, och Veteranpoolen inte kan avhjälpa det, kan du ha rätt att häva avtalet. Detta innebär att du inte behöver betala för tjänsten, och Veteranpoolen kan bli skyldiga att ersätta dig för kostnader som uppstått för att återställa arbetet.
Vi hoppas att detta svar ger dig en tydlig överblick över dina rättigheter och möjligheter i den här situationen. Om du önskar vidare hjälp eller juridisk rådgivning, är du varmt välkommen att kontakta oss.