Diabetes typ 1 hinder mot körkort med högre behörighet

Kan jag ta C-CE trots diabetes typ 1?

https://www.transportstyrelsen.se/tsfs/TSFS%202013_2.pdf

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Enligt både den författning du länkade till (som är en ändring av en underliggande föreskrift), samt den underliggande föreskriften: Transportstyrelsens föreskrifter om medicinska krav för innehav av körkort m.m. (TSFS 2010:125) så utgör diabetes typ 1 som behandlas med insulin tyvärr ett hinder för att ta körkort med behörigheterna C1-DE och därigenom alltså C-CE enligt 6 kap. 7 § i föreskriften.

Undantag från denna regel finns i 6 kap. 8 §, men det gäller bara för den som har diabetes typ 2.

Enligt TSFS 2010:125 6 kap. 7 § kan du alltså inte få tillstånd till körkort med behörigheterna C1-DE om din diabetes behandlas med insulin. Detta framgår också av promemorian som ligger till bakgrund för föreskriften. Skulle du ändå känna dig osäker rekommenderar jag att du hör av dig till Transportstyrelsen och ber om ett ytterligare klargörande, men från allt jag kan se är det tyvärr så att det föreligger hinder från att du ska ta körkort med högre behörighet.

Vänliga hälsningar,

Emma ModigRådgivare