FrågaFASTIGHETSRÄTTServitut09/08/2022

Den tjänande fastigheten är varifrån en viss tillgång tas ifrån vid servitut (återkoppling på tidigare fråga)

Hej, i ert svar ang vattenservitut, https://lawline.se/answers/servitut-angaende-vatten, skriver ni: "Ett servitut skrivs av den härskande fastighetens (den fastighet där vattnet tas ifrån) ägare." Ska väl vara "... den tjänande fastighetens ...". mvh

Lawline svarar

Hej!

Precis som du säger så ska det i den delen av texten stå "den tjänande fastigheten." Den tjänande fastigheten har en typ av tillgång som den härskande fastigheten i ett visst hänseende får rätt att nyttja (14 kap. 1 § 1 st JB). I det här fallet är alltså den tjänande fastigheten den där det finns vatten. Den härskande fastigheten är den som behöver ta vatten från den tjänande fastigheten.

Jag hoppas att du fick svar på din fråga!

Edvin StrandfältRådgivare