Den legala arvsordningen

Är sedan 2004 skild med nu två vuxna barn. Under vårt äktenskap dog hans mamma, hans pappa (barnens farfar) satt kvar i orubbat bo vi ärvde således då ingenting. Vid vår skilsmässa tog vi ingen hänsyn till detta vid bodelningen. Undrar nu om man vid farfars bortgång kan kräva att våra barn kan få ut detta arv ? Mitt X har nu en ny familj med 3 särkullebarn vilket jag inte tror farmor eller farfar skulle vilja att dom ärver dom.

Med vänlig hälsning

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Det är helt riktigt att ni inte tog upp arvet vid er bodelning. Eftersom att det rör sig om ett framtida arv ska det inte tas upp. Vid bodelning ska sådant som faktiskt utgör makes egendom tas upp, inte framtida anspråk.

Som jag förstår det finns det inget testamente efter farfadern. Finns inget testamente så är det den legala arvsordningen som ska vara utgångspunkt vid arvsskiftet. Den legala arvsordningen stadgas i 2 kap Ärvdabalken. Enligt 2 kap 1 § Ärvdabalken stadgas att arvlåtarens bröstarvingar (barn) är närmast arvingar. Om arvlåtarens barn har dött så träder dess barn i dess ställe. Din före detta man lever och är alltså, i enlighet med den legala arvsordningen, den som ärver. Den legala arvsordningen ger ingen möjlighet att hoppa över barnet och istället ge arvet till några av barnbarnen.

Sammanfattningsvis kan sägas att din före detta man är rätt arvinge och era gemensamma barn har inte rätt att få arvet istället för honom. Barnen kommer däremot att ärva sin far när han avlider.

Hoppas att detta svarade på din fråga och vänd dig gärna till Lawline igen om du har ytterligare frågor

Vänligen

Lawline RådgivareRådgivare